日本語AIでPubMedを検索
歯科医は今、あなたをスキャンします:デジタルに精通した次世代の卒業生たち
The dentist will scan you now: the next generation of digital-savvy graduates.
PMID: 32815610 DOI: 10.1111/eje.12596.
抄録
はじめに:
デジタルツールで構成される学部歯科カリキュラムは、現代の歯科医療の時代には不可欠である。本研究の目的は、歯科学部最終学年の学生が口腔内スキャナーを使用していることに対する認識を評価し、学部課程で口腔内スキャナーを使用する機会を増やすことの可能性を検討することであった。
INTRODUCTION: Undergraduate dental curriculum consisting of digital tools is essential in today's era of modern dentistry. The aim of this study was to evaluate final year undergraduate dental students' perception of using intraoral scanners and the feasibility of increasing exposure to intraoral scanners in their undergraduate program.
材料および方法:
40名の学生がボランティアで上顎従来印象と光学印象(TRIOS 3, 3Shape A/S)を1回行った。それぞれの印象法を体験する前と体験後に、視覚的アナログスケールを使用して、それぞれの印象法の親しみやすさ、知覚された自信のレベル、困難さ、使いやすさを評価するために、アンケートを使用しました。
MATERIALS AND METHODS: Forty students volunteered to complete one maxillary conventional and optical impression (TRIOS 3, 3Shape A/S). Questionnaires were used to assess their familiarity, perceived confidence levels, difficulties, and user-friendliness of each technique using a visual analog scale prior to and after experiencing each impression technique.
結果:
学生は、デジタル印象(D)よりも従来の印象(C)の方が親しみを感じていた(p = 0.00)。事前の自信度も従来法の方が高かった(C:80.9±15.5、D:39.6±25.5)が、事後の自信度はデジタル印象法の方が有意に高かった(p = 0.00)。参加者は、従来の印象法の方が光学的印象法よりも簡単(p = 0.02)で迅速(p = 0.03)であると認識していた。口腔内スキャナーの使いやすさは中程度(67.7±22.9)であった。平均総作業時間の差は有意ではなかった(p = 0.05)。参加者の40%は、デジタル印象法を使用することを好ましいと回答した。
RESULTS: Students felt more familiar with conventional (C) than digital (D) impressions (p = 0.00). Their pre-confidence level was also higher with the conventional method (C: 80.9 ± 15.5, D: 39.6 ± 25.5), however, the post-confidence level significantly increased for the digital impression technique (p = 0.00). Participants perceived conventional technique to be easier (p = 0.02) and faster than optical impressions (p = 0.03). User friendliness of the intraoral scanner scored moderate (67.7 ± 22.9). The difference in the mean total working time was not significant (p = 0.05). Forty percent of participants indicated that they preferred using the digital impression technique.
結論:
学部最終学年の学生は、従来の印象法の方がデジタルスキャンよりも簡単で迅速であると認識していたが、このコホートでは、臨床的な光学印象法を1回だけ体験しただけで、自信のレベルが大幅に上昇した。歯学部の学生は新しい技術を取り入れる準備ができており、研修期間中にデジタルスキャンをより多く取り入れることを強く検討すべきである。
CONCLUSIONS: Although final year undergraduate students still perceived the conventional impression technique to be easier and faster than digital scanning, there was a significant increase in the level of confidence by this cohort after only one occasion of clinical optical impressions. Undergraduate dental students are ready to uptake new technology and it should be strongly considered to incorporate more digital scanning during their training.
This article is protected by copyright. All rights reserved.