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写真の振り返り
Reflection on photographs.
PMID: 19904854 DOI: 10.3928/00989134-20091001-03.
抄録
看護学生が高齢者との臨床実習を経験することは、高齢者のケアに積極的に取り組む姿勢を身につけるのに役立つ。この質的パイロット研究では、高齢者との臨床実習前の1年生グループの認識と期待を分析した。介護されている高齢者のリアルな写真を見ることを含む写真誘発法を用いて、学生が期待することを明確にした。これに続いて、学生の認識と期待をテーマ別に分析した。分析の結果、主に5つのテーマが明らかになった。看護師になるとはどういうことか」、「尊厳の観点から治療的関係を見直す」、「老若男女の違いを若々しく振り返る」、「挑戦と対立を感じる」、「高齢者の裸に対する感受性と気まずさを経験する」という5つのテーマである。高齢者の画像との関わりは、学生に高齢者ケアの現場での臨床実習を事前に経験していない場合に比べて、より意味のある反省的な方法で期待するよう促し、現実的な実習前教育の必要性を示唆していた。
Nursing students' exposure to clinical placements with older adults is instrumental in helping them adopt positive attitudes toward care of that population. This qualitative pilot study analyzed perceptions and expectations of a group of first-year students prior to a clinical placement with older adults. A photo-elicitation technique, involving viewing of realistic photographs of older adults being cared for, was used to help students clarify expectations. This was followed by thematic analysis of their perceptions and expectations. Analysis revealed five main themes: Dissecting What It Means to Be a Nurse, Revisioning Therapeutic Relationships in Terms of Dignity, Youthful Reflection on the Differences Between Young and Old, Feeling Challenged and Confronted, and Experiencing Sensitivity and Awkwardness Toward Older Adults' Nakedness. Engagement with images of older adults encouraged students to anticipate their clinical placement in an aged care setting in a more meaningful, reflective way than they may have done without prior exposure, suggesting a need for realistic pre-practice education.
Copyright 2009, SLACK Incorporated.