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次元間移動。解剖学学習における3D-2D遷移の可視化.
Interdimensional Travel: Visualisation of 3D-2D Transitions in Anatomy Learning.
PMID: 32488638 DOI: 10.1007/978-3-030-37639-0_6.
抄録
医学部に入学したばかりの学生にとって、臨床画像の解釈は最も困難な作業の一つである。臨床画像の解釈は、軸方向、矢状面、冠状面の2次元断面コンピュータ断層撮影(CT)および磁気共鳴画像(MRI)画像における3次元の解剖学的特徴の識別、および超音波および平面X線写真における構造物の認識に関係しています。我々は、臨床画像を最初に解釈しようとする際に、既知の3D構造と未知の2D視覚情報を照合することを必要とする認知的な移行が起こることを提案する。さらに、この3D-2Dの移行は、臨床検査の際に、表面の2Dランドマークを理解することと、その下にある3D解剖学的構造を理解することを統合する際に必要であることを提案します。このような観点から、我々は、3D-2Dへの移行を支援するために、デジタルとアートをベースとした手法を開発し、活用してきた。我々は、我々の観察と評価を概説し、解剖学教育者のためのガイドとなるように、医学カリキュラム内でのこれらのアプローチの実践について説明する。さらに、3D-2Dアプローチの統合をサポートする理論的な裏付けと証拠を定義し、医学生の臨床画像解釈と表面解剖学の学習を強化するための私たちの特定の活動の価値を説明します。
Clinical image interpretation is one of the most challenging activities for students when they first arrive at medical school. Interpretation of clinical images concerns the identification of three-dimensional anatomical features in two-dimensional cross-sectional computed tomography (CT) and magnetic resonance imaging (MRI) images in axial, sagittal and coronal planes, and the recognition of structures in ultrasound and plain radiographs. We propose that a cognitive transition occurs when initially attempting to interpret clinical images, which requires reconciling known 3D structures with previously unknown 2D visual information. Additionally, we propose that this 3D-2D transition is required when integrating an understanding of superficial 2D surface landmarks with an appreciation of underlying 3D anatomical structures during clinical examinations.Based on educational theory and research findings, we recommend that 3D and 2D approaches should be simultaneously combined within radiological and surface anatomy education. With a view to this, we have developed and utilised digital and art-based methods to support the 3D-2D transition. We outline our observations and evaluations, and describe our practical implementation of these approaches within medical curricula to serve as a guide for anatomy educators. Furthermore, we define the theoretical underpinnings and evidence supporting the integration of 3D-2D approaches and the value of our specific activities for enhancing the clinical image interpretation and surface anatomy learning of medical students.