日本語AIでPubMedを検索
ギニアの医療施設に入院した被害者におけるオートバイ事故とその転帰。横断的研究
Motorcycle Accidents and Their Outcomes amongst Victims Admitted to Health Facilities in Guinea: A Cross-Sectional Study.
PMID: 32655953 PMCID: PMC7327575. DOI: 10.1155/2020/1506148.
抄録
背景:
オートバイによる交通事故(RTA)は、他のタイプのRTAに比べて被害者が致命的な損傷を受ける可能性が高いことから、公衆衛生上の課題が増大している。本研究の目的は、2015年から2017年までにギニアの病院に入院した被害者のうち、オートバイRTAに関連した罹患率と死亡率を分析することであった。
Background: Motorcycle road traffic accidents (RTA) constitute an increasing public health challenge with victims more likely to sustain fatal injuries compared with other types of RTA. The aim of this study was to analyze motorcycle RTA-related morbidity and mortality among victims admitted to hospitals in Guinea from 2015 to 2017.
材料と方法:
2015年1月1日から2017年12月31日までの6地区(Boké、Kindia、Mamou、Faranah、N'Zérékoré、Siguiri)の病院記録を基にした横断的研究である。二変量解析および多変量ロジスティック回帰を用いて、RTAの種類と死亡率との関連を探索した。
Materials and Methods: This was a cross-sectional study based on hospital records from six districts (Boké, Kindia, Mamou, Faranah, N'Zérékoré, and Siguiri) from January 1, 2015, to December 31, 2017. Bivariate analysis and multivariate logistic regression were used to explore associations between RTA types and mortality.
結果:
RTAの被害者は14,962人で、入院患者のうち二輪車RTAが58.3%、その他のRTAが45.3%を占めていた。全体では、二輪車RTAが77.7%を占め、他のRTAの被害者と比較すると、若年成人(96.2%)と男性(73.5%)の方が影響を受けていました。二輪車RTA被害者の年齢中央値は23歳(IQR:17~33歳)であった。学生(29.7%)、従業員(23.6%)、農家・主婦(23.3%)が二輪車RTAの被害を受けたグループの中で最も多かった。二輪車RTAの負担が最も大きかったのは鉱業地帯(ボケとシギリ)であった。二輪車とその他のRTAの被害者が受けた最も一般的な負傷の種類は、それぞれ傷病(39.2%と27.3%)と多発性の負傷(43.8%と43.8%)でした。二輪車のRTAは死亡者全体の54%を占めていた。多変量ロジスティック回帰分析を用いたところ、N'Zérékoréで二輪車RTAを受けた(AOR:4.2;95%CI:1.6-11.2)こと、軽度(AOR:7.4;95%CI:2.1-25.8)および重度または深部昏睡(AOR:776.1;95%CI:340.2-1770.7)で入院したことは、死亡率と有意に関連していた。
Results: There were 14,962 RTA victims with motorcycle RTA accounting for 58.3% and other RTA 45.3% of hospital admissions. Overall, motorcycle RTA accounted for 77.7%, with young adults (96.2%) and males (73.5%) more affected when compared to victims of other types of RTA. Median age of motorcycle RTA victims was 23 years (IQR: 17-33 years). Students (29.7%), employees (23.6%), and farmers/housewives (23.3%) were the commonest groups affected by motorcycle RTA. The highest burden of motorcycle RTA occurred in the mining zones (Boké and Siguiri). Wounds (39.2% and 27.3%) and multiple injuries (43.8% and 43.8%) were the commonest types of injury sustained by victims of both motorcycle and other types of RTA, respectively. Motorcycle RTA accounted for 54% of overall deaths. Using multivariate logistic regression analysis, sustaining a motorcycle RTA in N'Zérékoré (AOR: 4.2; 95% CI: 1.6-11.2) and being admitted with mild (AOR: 7.4; 95% CI 2.1-25.8) and heavy or deep coma (AOR: 776.1; 95% CI: 340.2-1770.7) were significantly associated with mortality.
結論:
オートバイRTAはギニアにおける罹患率と死亡率の重要な原因である。男性、若年成人ユーザー、学生、従業員、鉱山地帯からの人々が最も影響を受けている。より良い法執行とギニアの若年成人の間での意識向上は、有望な予防戦略である。
Conclusions: Motorcycle RTA are an important cause of morbidity and mortality in Guinea. Males, young adult users, students, employees, and people from mining zones are the most affected. Better law enforcement and awareness raising among Guinean young adults are promising prevention strategies.
Copyright © 2020 Alexandre Delamou et al.