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ランオフ路上衝突におけるドライバーの傷害重症度に影響を与える要因の時間的安定性。平均値に不均一性を持たせたランダムパラメータ順序付きプロビットモデルのアプローチ
The temporal stability of factors affecting driver injury severity in run-off-road crashes: A random parameters ordered probit model with heterogeneity in the means approach.
PMID: 32682048 DOI: 10.1016/j.aap.2020.105677.
抄録
本研究では、ラン・オフ・ロード(ROR)事故におけるドライバーの傷害重症度の決定要因を調査する試みを行った。観測されていない不均質性を考慮するために、平均値に不均質性を持たせたランダムパラメータ順序付きプロビットを適用した。ノースカロライナ州で2014年から2017年までに発生した警察から報告されたROR衝突データを使用した。物損のみ(PDO)、可能性のある傷害(PI)、非殺傷性(N)、F/I(致死性と殺傷性を合併して)の4つの傷害度レベルが定義されている。運転者の傷害重症度に影響を与える可能性のある運転者、衝突、道路、環境特性について検討した。さらに、一連の尤度比検定を用いて、4つの期間におけるモデル化結果の時間的安定性を調査した。その結果、有意な時間的不安定性が認められ、時間的不安定性を過小評価すると信頼性の低い結論になる可能性があることが示された。推定結果は、男性運転者、アルコール、カーブした道路などの指標が、ほとんどの年の期間においてROR衝突による死亡・死亡事故の可能性を高めていることを示している。
This study presents an effort to investigate the determinants of driver injury severity in run-off-road (ROR) crashes. In order to account for unobserved heterogeneity, a random parameter ordered probit with heterogeneity in the means approach is applied. The police-reported ROR crash data that occurred from 2014 to 2017 in the state of North Carolina is used. Four injury-severity levels are defined: property damage only (PDO), possible injury (PI), non-incapacitating (N), and F/I (by merging fatal and incapacitating). The driver, crash, roadway, environmental characteristics that potentially affect the driver injury severity are explored. Besides, the temporal stability of modeling results among the four-time periods is investigated using a series of likelihood ratio tests. Significant temporal instability is found, indicating underestimating the temporal instability might result in unreliable conclusions. Estimation results demonstrate that the indicators, including male driver, alcohol, and curved roadways, increase the possibility of fatal and incapacitating injuries in the ROR crash in most of the year periods.
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