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特別支援学校に通う聴覚障害児の口腔の健康状態、口腔衛生行動、歯科医療サービスの利用に関する母親の見解
Mothers view about oral health status, oral hygiene behaviors, and dental services utilization of their children with hearing impairment attending special schools.
PMID: 34561867
抄録
目的:
親は子どもの健康に関する主要な意思決定者である。子どもの健康、特に聴覚障害児を含む特別な健康管理が必要な子どもの健康について母親がどのように考えているかを知ることは、医療提供者にとって不可欠である。そこで本研究では、特別支援学校に通う聴覚障害児の口腔の健康状態、口腔衛生習慣、歯科医療サービスの利用に関する母親の見解を評価することを目的とした。
AIM: Parents are the principal decision-makers regarding their child's health. Awareness of mothers' view about their children's health, particularly with special health care needs (SHCN) (include hearing impaired children), is essential for health care providers. Therefore, the present study aimed to assess the mothers view about oral health status, oral hygiene practices, and dental services utilization of their children with hearing impairment attending special schools.
方法:
特別支援学校に通う聴覚障害児の母親を対象に、2020年5月から9月にかけて横断研究を実施した。また、母親の意見を収集するために電話による構造化面接を行った。
METHODS: A cross-sectional study was conducted between May and September 2020 among mothers of students with hearing impairment attending special schools. Also, the telephone structured interview was used to gathering mothers view.
結果:
母親の57.4%が子どもの口腔衛生状態を「優れている」または「良好」、27.9%が「中等度」、14.7%が「不良」と評価した。母親の約半数(49.2%)は、子供が歯ブラシを毎日1回使用し、15%はデンタルフロスを使用していると回答した。また、今回の調査実施前に歯科医院を受診した子どもは54%であった。
RESULTS: 57.4% of the mothers rated their children's oral health status as excellent or good, 27.9% as moderate, and 14.7% as poor. About half of the mothers (49.2%) stated that their children used toothbrushes once daily, and 15% use dental floss. Also, 54% of the children visited the dentist before this survey's conduct.
結論:
本研究の結果から、聴覚障害のある子供も口腔の健康状態や行動が良好であることが示唆された。これらの結果は、調査サンプルが2つの特別支援学校から採取されたことに起因すると考えられる。また、生徒の口腔衛生状態に関する母親の認識評価のみが行われた。エビデンスの強度を高めるためには、さらなる研究が必要である。
CONCLUSION: The findings of the present study suggest that children with hearing impairment can also have good oral health status and behaviors. These results may be attributed to the fact that the study sample was taken from two special schools. Also, only the mothers' perception assessment of students' oral health status was done. Further studies are required to increase the strength of evidence.