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J Oral Rehabil.2022 May;

顔面神経痛における遠隔診療の有用性:診療ガイドラインと病院内診療所でのレトロスペクティブ・レビュー

The Utility of Telemedicine in Orofacial Pain: Guidelines for Examination and a Retrospective Review at a Hospital-Based Practice.

PMID: 35491972

抄録

目的:

本研究の目的は、顔面痛の新患に対する遠隔診療の診察形式を紹介し、病院を拠点とする顔面痛診療所における遠隔診療の成功と有用性を述べることである。

OBJECTIVE: The objective of this study is to introduce the format of a telemedicine examination for a new patient with orofacial pain as well as describe the success and utility of a telemedicine consultation in a hospital-based orofacial pain practice.

デザイン:

2020 年 4 月 2 日から 2021 年 3 月 29 日までの COVID-19 パンデミック発症後の 1 年間,Massachusetts General Hospital の口腔顎顔面外科の Orofacial Pain Clinic が行ったすべての新規遠隔医療コンサルテーションについてレトロスペクティブレビューを実施した.医療記録は、患者の人口統計学、遠隔医療コンサルテーションによる臨床所見と初期診断、および院内フォローアップによる確定診断についてレビューされた。

DESIGN: A retrospective review was performed of all new telemedicine consults performed by the Orofacial Pain Clinic in the Department of Oral and Maxillofacial Surgery at Massachusetts General Hospital for one year following the onset of the COVID-19 pandemic from April 2, 2020, to March 29, 2021. Medical records were reviewed for patient demographics, clinical findings from the telemedicine consult and initial diagnosis, as well as the definitive diagnosis from the in-office follow up.

結果:

270名の新規患者が受診した。最も多かった診断は、咀嚼筋の筋膜性疼痛(37%)、顎関節の関節円板障害(21%)、顎関節痛(16%)、次いで閉塞性睡眠時無呼吸(9%)、神経障害性口腔顔面痛(6%)であった。遠隔治療相談時の治療法としては、顎のストレッチ体操、筋弛緩剤や抗炎症剤の処方、医療上必要な口腔内装置の事前承認取得などの行政措置が挙げられました。146名の患者が診療所に戻ってフォローアップを受け、そのうち78.8%が正確な遠隔医療診断を受けた。咀嚼筋膜痛と顎関節痛の鑑別が困難であったことが、遠隔診療の診断で最も多く見られた不正確な理由であった。

RESULTS: 270 new patients were seen. The three most common diagnoses were myofascial pain of the masticatory muscles (37%), an articular disc disorder of the TMJ (21%), and TMJ arthralgia (16%), followed by obstructive sleep apnea (9%), and neuropathic orofacial pain (6%). Treatment recommendations given at the time of telemedicine consultation include jaw stretching exercises, prescription of muscle relaxants or anti-inflammatory medications, as well as initiating administrative action such as obtaining a prior authorization for a medical necessary oral appliance. 146 patients returned to the clinic for an in-office follow up, 78.8% of which had an accurate telemedicine diagnosis. Difficulty discerning between masticatory myofascial pain and TMJ arthralgia was the most common reason for inaccuracy during the telemedicine diagnosis.

結論:

口腔顔面痛の遠隔診断により、正確な診断が可能になり、受診が困難な患者の治療が促進される。

CONCLUSIONS: Telemedicine consultation for patients with orofacial pain can help facilitate an accurate diagnosis and expedite treatment for patients who face challenges presenting for an in-office consultation.