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自閉症児の口腔衛生実践を改善するための視覚的教育法の評価:介入研究
Evaluation of visual pedagogy teaching method for improving oral hygiene practice in children with Autism: An interventional study.
PMID: 37727414
抄録
背景:
自閉症児の口腔衛生実践を改善するための視覚的教育法の評価:介入研究:視覚的教育法は、自閉症児の歯科治療を改善するための比較的新しいアプローチである。本研究では、自閉症児の口腔衛生実践における視覚的教育法を評価することを目的とした。
BACKGROUND: Evaluation of visual pedagogy teaching method for improving oral hygiene practice in children with Autism: An interventional study: Visual pedagogy is a relatively newer approach to improve dental care in autistic children. The present study aimed to evaluate visual pedagogy in the practice of oral hygiene in autistic children.
材料および方法:
本研究は、小児歯科・予防歯科科で実施した。施設倫理委員会から必要な承認を得た。両親/保護者から書面によるインフォームド・コンセントを得た。対象年齢は5~12歳で、参加者は100名(男性40名、女性60名)であった。口腔衛生の向上は、Wi-Fi/モバイルデータ通信が可能なスマートフォンに映し出された教育用ビデオで提示された歯磨き方法と指示に従う能力を記録することで評価した。組み入れ基準(1)アクセス可能であること、(2)年齢が5~12歳であること。除外基準(1)非協力的な子供、(2)口腔衛生に影響する薬を服用している子供、(3)追跡調査ができない子供。歯磨きにはフォーンズテクニックを用い、簡単な構造化されたステップで実演するビデオ撮影を行った。統計解析はカイ二乗および独立t検定を用いて行った。
MATERIALS AND METHODS: This interventional and prospective study was conducted in the Department of Paediatric and Preventive Dentistry. Required approval was obtained from Institutional Ethical Board. Written informed consent was obtained from parents/caregivers. The age range was 5-12 years which included 100 participants (40 males and 60 females). Improvement of oral hygiene was evaluated by recording the tooth brushing technique and ability to follow instructions as presented in the educational video shown on smartphones with Wi-Fi/mobile data. Inclusion criteria: (1) Accessibility and (2) Age range between 5 to 12 years. Exclusion criteria: (1) Non-cooperative children, (2) Children receiving medicines that influence oral health, and (3) Inability to follow-ups. Fones technique was used for brushing teeth in video recording demonstrating it in simple structured steps. Statistical analysis was performed using Chi-square and Independent t tests.
結果:
視覚教育法を用いたトレーニングにより、口腔衛生状態(プラーク指数)に統計学的に有意な改善が認められた。
RESULTS: Statistically significant improvement was observed in oral hygiene (plaque index) after training patients with visual pedagogy.
結論:
本研究において、視覚的教育法の使用は自閉症児の口腔衛生スコアに改善を示した。
CONCLUSION: In the present study, the use of visual pedagogy showed improvement in the oral hygiene scores of autistic children.