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知的障害児の家族における親子関係を対象とした介入の有効性に関する系統的レビューとメタ分析
A systematic review and meta-analysis of the effectiveness of interventions targeting the parent-child relationship in families of children with an intellectual disability.
PMID: 39192691
抄録
背景:
本レビューは、12歳までの知的障害児の家族に対する親子関係介入の有効性を調査することを目的とした。
BACKGROUND: The review aimed to investigate the effectiveness of parent-child relationship interventions for families of children with intellectual disability up to 12 years old.
方法:
子どもの50%以上に知的障害がある親子関係を対象とした介入の準実験的または無作為化対照試験(RCT)を対象とした。親子関係のアウトカムと子どものアウトカムのメタアナリシスでは、効果量として標準化平均差を用いた。
METHODS: Quasi-experimental or randomised controlled trials (RCTs) of interventions targeting the parent-child relationship where ≥50% of children had an intellectual disability were included. Meta-analyses of parent-child relationship outcomes and child outcomes used standardised mean difference as the effect size.
結果:
27の論文が含まれた(N=1325)。親子関係のアウトカムは有意に改善し(n=1325; g=1.08, 95% CI: 0.64, 1.52)、感度分析に頑健な大きな効果量であった。子どもの発達のアウトカムは有意に改善し(n=1082; g=0.65, 95% CI: 0.23, 1.07)、子どもの社会性とコミュニケーションに大きな効果サイズが示された。
RESULTS: Twenty-seven papers were included (N = 1325). Parent-child relationship outcomes improved significantly (n = 1325; g = 1.08, 95% CI: 0.64, 1.52) with a large effect size that was robust to sensitivity analyses. Child developmental outcomes improved significantly (n = 1082; g = 0.65, 95% CI: 0.23, 1.07), and indicated a large effect size for child socialisation and communication.
結論:
親子関係の質を標的とした介入は、親子関係の実質的な改善と関連し、社会化とコミュニケーションに関連する子どもの転帰を改善する可能性があることが示唆された。
CONCLUSIONS: Findings suggest that interventions targeting parent-child relationship quality are associated with substantial improvements in parent-child relationship and may improve child outcomes related to socialisation and communication.