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模擬S字管における3種類のニッケルチタンロータリーインスツルメントのシェーピング効果
The shaping effects of three nickel-titanium rotary instruments in simulated S-shaped canals.
PMID: 15851932
抄録
本研究の目的は、ProTaper、K3、RaCeの3種類のニッケルチタン製ロータリーインスツルメントのシェーピング効果を、管腔輸送に重点を置いて比較することである。透明なレジン製ブロックにS字型の曲率を持つ模擬管腔を、トルク制御の低速エンジンで作製した。管腔はクラウンダウン法で#30のサイズに調製した.インスツルメントの装着前と装着後の画像を実体顕微鏡で比較することで、カナルの収差を評価した。ProTaperインスツルメントは、K3またはRaCeと比較して、管腔の拡大が大きかった。さらに、ProTaperファイルでは、プレパレーションの終点でレッジやジップが形成される傾向がみられた。これらの管腔の異常は、ProTaper仕上げ用ファイルによって引き起こされた可能性がある。ProTaper仕上げ用ファイルは、テーパーサイズが大きいため、同じ先端サイズの他のファイルよりも柔軟性に欠けるようである。これらの結果は、K3やRaCeのような、テーパーが小さく柔軟性の高い器具を含むニッケルチタン製ファイルシステムを、複雑な曲率を持つ管の先端調製に使用すべきであることを示唆している。
The purpose of this study was to compare the shaping effects of three nickel-titanium rotary instruments, ProTaper, K3, and RaCe, with emphasis on canal transportation. Simulated canals with an S-shaped curvature in clear resin blocks were prepared with a torque-control, low-speed engine. Canals were prepared using the crown-down technique to the size of #30. Canal aberrations were assessed by comparing the pre- and postinstrumentation images under a stereomicroscope. ProTaper instruments caused greater widening of canals compared to K3 or RaCe. Furthermore, ProTaper files showed a tendency to ledge or zip formation at the end-point of preparation. These canal aberrations may be caused by ProTaper finishing files, which appear to be less flexible than other files of the same tip-size, because of their greater taper-size. These results suggest that nickel-titanium file systems including less tapered, more flexible instruments, like K3 and RaCe should be used in the apical preparation of canals with a complicated curvature.