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Int J Paediatr Dent.2008 Mar;18(2):107-16.

学童の口腔保健カウンセリングにおける間食習慣変更の必要性評価のばらつき

Variation in assessing the need for change of snacking habits in schoolchildren's oral health counselling.

PMID: 18237293

抄録

目的:

本研究では、学童の間食習慣変更の必要性を評価するために使用されたカウンセリングコミュニケーション活動について検討した。また、2002年から2003年の1年間を追跡調査した結果、小学生による変更の必要性の評価を検討した。

OBJECTIVES: This study examined counselling communication activities that were used for assessing schoolchildren's need for change of snacking habits. In addition, the schoolchildren's assessment of their need for change was explored after a follow-up year (2002-2003).

材料と方法:

追跡調査データには、2002年に66回、2003年に31回のカウンセリングセッションが含まれ、31人の小学生が対象であった。セッションは4人の歯科衛生士によって行われた。録音されたデータは、内容分析を用いて定性的に分析された。

MATERIAL AND METHODS: The follow-up research data included 66 counselling sessions in 2002 and 31 counselling sessions in 2003, with 31 schoolchildren. The sessions were conducted by four dental hygienists. The audio-taped data were analysed qualitatively by using content analysis.

結果:

2002年、ニーズ調査は3つの方法で実施された。小学生が変化の必要性を明らかにするか、カウンセラーが変化の必要性を明確に判断することはまれであった。しかし、通常は、カウンセラーによる評価、助言、変化を促す質問といったコミュニケーション活動を通して、学童の変化のためのニーズ評価が行われた。3分の1のケースでは、2002年のセッションの間、学童の変化に対するニーズはあいまいなままであった。2003年の肯定的な変化については、小学生自身が変化の必要性を認識していた。あるいは、2002年のカウンセリングでは、変化への準備や変化を起こすことに関する変化についての議論がセッションに含まれていた。

RESULTS: In 2002, the needs assessment was realized in three ways. Infrequently, the schoolchildren either disclosed their need for change or the counsellor explicitly determined the schoolchildren's need for change. Usually, however, the schoolchildren's needs assessment for change occurred through the counsellors' communication activities of assessment, advice, and change-inducing questions. In one-third of the cases, the schoolchildren's need for change remained ambiguous during the sessions in 2002. With respect to positive changes in 2003, the schoolchildren themselves were aware of the need for change. Alternatively, the sessions included change discussion that addressed readiness for change and making changes during the counselling in 2002.

結論:

この結果から、小学生の間食習慣に関する徹底的なニーズ評価は、行動に焦点を当てたカウンセリングの基盤となることが明らかになった。

CONCLUSION: Our results revealed that a thorough needs assessment of schoolchildren's snacking habits provides a foundation for behaviourally focused counselling.