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Int J Paediatr Dent.2012 Mar;22(2):146-53.

就学前児童の咀嚼運動が最大咬合力と咀嚼能力に及ぼす影響

The effect of chewing exercise in preschool children on maximum bite force and masticatory performance.

PMID: 21781200

抄録

背景:

咀嚼は様々な要因に影響される発展途上の機能である。幼児の咀嚼機能を促進する方法については、さらなる研究が必要である。

BACKGROUND: Mastication is a developing function affected by various factors. There is a need for further research on methods of promoting masticatory function in young children.

目的:

本研究の目的は、就学前児童の最大咬合力(MBF)と咀嚼能力にガム咀嚼運動が及ぼす影響を評価することである。

AIM: The aim of this study was to evaluate the effects of gum chewing exercise on the maximum bite force (MBF) and the masticatory performance of preschool children.

デザイン:

4~6歳の就学前児童98名を対象とした。MBFはOcclusal Force-Meter(®)を用いて測定し,咀嚼能力値は色を変えられるチューインガムを用いて評価した。試験は4週間の間隔をおいて4回行われた。また,70名の運動グループには,1日2回,5分間ガムを噛んでもらうように指示し,4週間後に実施した。この研究に使用されたチューインガムは、噛んでいる間も硬さが維持されるという物理的特性を持つように特別に開発されたものである。対照群として28名の被験者には,研究期間中,ガムを噛まないように指示した。

DESIGN: The study population included 98 preschool children age 4-6years. MBF was measured by Occlusal Force-Meter(®) , and masticatory performance values were evaluated by using the colour-changeable chewing gum. The examinations were performed four times with an interval of 4weeks. An exercise group of 70 subjects was instructed to chew the exercise gum twice daily for 5min during a 4-week period. The chewing gum used for this study was specially developed with the physical property of maintaining hardness during chewing. A control group of 28 subjects was instructed not to chew any gum during the study period.

結果:

試験開始時には、運動群と対照群との間で、MBFおよびa*の値に有意な差は認められなかった。4週間の咀嚼運動後、運動群では対照群に比べてMBFとa*の値が有意に増加した。これらの増加は、運動終了後の4週間も維持された。

RESULTS: No significant differences were found between the exercise group and the control group in MBF and a* values at the start of the study. After 4weeks of chewing exercise, MBF and a* values were significantly increased in the exercise group compared with those of the control group. These increases were maintained for 4weeks after exercise had finished.

結論:

ガムを噛む運動は、就学前児童のMBFおよびa*値の増加に有効であり、その効果は運動終了後も維持されることがわかった。

CONCLUSIONS: Gum chewing exercise is effective to increase MBF and a* values of preschool children and the effects are maintained after exercise completion.