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基礎看護学生の視点から見た患者の裸
[Nakedness of the patient from the perspective of students of fundamental nursing].
PMID: 23032333 DOI: 10.1590/s0034-71672012000300006.
抄録
本研究は、学生の発話を分析することを目的とした。本研究は記述的質的研究であり、対象は3学期から5学期までの3コース21名の学生であった。情報は、21の半構造化されたインタビューを書き写すことによって生成され、フーコーの思想に基づいて分析された。テーマは、「裸体のケアは、ストリッピングという行為における学校の生殖力関係としての自律性の生命倫理的原則の遵守を意味する」、「裸体のケアは、他者へのケアを必要とする」、「裸体のケアは、彼らのセクシュアリティとともに「動く」」、「裸体との力関係」であった。裸になった時の学生の力の行使は、学校の準備不足から生じる不安への対応として理解することができた。
The study aimed to analyze the speech of students, their view of the denudation of the body to handle. It was a descriptive qualitative research, whose subjects were 21 students from three courses of 3 to 5 semesters. The information was produced by transcribing the twenty-one semi-structured interviews and analyzed on the basis of Foucault's thought.The themes were: Care of the naked body implies observance of bioethical principle of autonomy as the school's reproductive power relationship in the act of stripping, naked Coping with the other requires care, Care of the naked body "moves" with their sexuality; Power relations with the naked body. It was possible to understand the exercise of power by students at the time of stripping, as response to insecurity arising from inadequate school preparation.