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学習障害児の口呼吸
Mouth breathing in children with learning disorders.
PMID: 24141679
抄録
未解決:
学習障害の原因を研究することの重要性に鑑み、我々はこの症例対照研究を計画し、学習障害の有無にかかわらず小児の鼻腔容積、咽頭扁桃および口蓋扁桃を評価した。
UNLABELLED: Given the importance of studying the causes of learning disorders, we designed this case-control study to assess the nasal cavity volume, pharyngeal and palatine tonsils in children with and without learning disabilities.
方法:
合計48人の小児がこの研究に登録された。24人はCADEP(Center for Evaluation and Early Stimulation:評価・早期刺激センター)出身で、その基準は少なくとも2年連続で不登校であったことである。子供たちは、耳鼻咽喉科的検査(病歴聴取、身体検査)および特異的検査(アコースティックライノメトリー、空洞X線撮影)を受けた。
METHOD: A total of forty-eight children were enrolled in the study: twenty-four coming from the Center for Evaluation and Early Stimulation (CADEP), in which the criterion is the school failure of at least two consecutive years; and twenty-four students with normal learning - which made up the control group. The children were submitted to ENT examination (history, physical examination) and specific tests (acoustic rhinometry, cavum radiography).
結果:
その結果、学習障害のある生徒は咽頭扁桃肥大の有病率が高いことが示された:p < 0.001、口蓋扁桃肥大:p < 0.001。鼻腔の平均容積は、学習障害と統計的に有意な関連を示さなかった(p = 0.75)。
RESULTS: The results showed that students with learning disabilities have a higher prevalence of pharyngeal tonsil hypertrophy: p < 0.001, and palatine tonsil hypertrophy: p < 0.001. The average volume of the nasal cavities showed no statistically significant association with learning difficulties (p = 0.75).
結論:
本研究によると、扁桃腺肥大を有する小児は、そうでない小児と比較して学習困難が多いと結論された。
CONCLUSION: Based on this study, we concluded that children with adenotonsillar hypertrophy have more learning difficulties when compared to children without such hypertrophy.