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ドナーが資金提供したプログラムの移行と持続可能性のモニタリングと評価。アバハンの経験を振り返って
Monitoring and evaluating transition and sustainability of donor-funded programs: Reflections on the Avahan experience.
PMID: 26099560 DOI: 10.1016/j.evalprogplan.2015.05.003.
抄録
目的:
低・中所得国では、国際的なドナーから資金提供を受けて実施されるプログラムは、現地での資金調達や運営に移行することが多いが、そのプロセスが評価されることはほとんどない。本研究では、インドの大規模HIV/AIDS予防プログラム「アバハン」の移行評価の経験を振り返り、移行評価のアプローチや実施上の課題についての教訓を得ることを目的としている。
PURPOSE: In low and middle-income countries, programs funded and implemented by international donors frequently transition to local funding and management, yet such processes are rarely evaluated. We reflect upon experience evaluating the transition of a large scale HIV/AIDS prevention program in India, known as Avahan, in order to draw lessons about transition evaluation approaches and implementation challenges.
結果:
移行理論の概念化という点では、アバハンプログラムの主要な特徴を制度化するという考えと、持続可能性を促進するためにプログラムの柔軟性を確保するという考えとの間に緊張関係があることを評価チームは確認しました。移行は3つのラウンドに分けて計画され、移行期間中に移行介入やプログラムのデザインを調整することができました。評価チームは、どのような戦略と文脈上の特徴が移行を支援したかを理解するために、これらの変化を追跡することが重要であると考えました。評価では、移行対象者に対する半構造化調査(移行前と移行後に実施)と縦断的なケーススタディを組み合わせた混合手法を採用した。定性的データは、定量的な知見を説明するのに役立った。移行準備の指標は堅牢であるように思われたが、制度化の指標の堅牢性については不明であった。最後に、このような評価を実施する上での課題について議論する。
RESULTS: In terms of conceptualizing the transition theory, the evaluation team identified tensions between the idea of institutionalizing key features of the Avahan program, and ensuring program flexibility to promote sustainability. The transition was planned in three rounds allowing for adaptations to transition intervention and program design during the transition period. The assessment team found it important to track these changes in order to understand which strategies and contextual features supported transition. A mixed methods evaluation was employed, combining semi-structured surveys of transitioning entities (conducted pre and post transition), with longitudinal case studies. Qualitative data helped explain quantitative findings. Measures of transition readiness appeared robust, but we were uncertain of the robustness of institutionalization measures. Finally, challenges to the implementation of such an evaluation are discussed.
結論:
移行評価の希少性を考えると、本評価から得られた教訓は、広く関連性があると思われる。
CONCLUSIONS: Given the scarceness of transition evaluations, the lessons from this evaluation may have widespread relevance.
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