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日本語AIでPubMedを検索

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Br Dent J.2016 Jun;220(12):639-43.

青少年におけるスポーツ飲料の消費に関する調査

A survey of sports drinks consumption among adolescents.

PMID: 27338907

抄録

背景 持久系スポーツをするアスリートのパフォーマンス向上や水分補給を目的としたスポーツドリンクが、本来対象ではない子どもたちにも販売されている。子どもたちの間での人気は急激に高まっている。心配なことに、子どもたちは運動中だけでなく社会的にもスポーツドリンクを摂取している。スポーツドリンクは糖分が多く、酸性である。製品のマーケティングは、虫歯や糜爛の潜在的な有害な影響を無視している。目的 子どもたちによるスポーツドリンクの使用を調査すること。方法 南ウェールズの4つの学校に183の自己記入式アンケートを配布した。参加者は高校8年生と9年生(12~14歳)であった。質問項目は、スポーツドリンクの使用、飲用した種類、飲用頻度、理由、購入場所についてであった。結果 160名の児童から回答を得た(回答率87%):89.4%(143人)がスポーツドリンクを飲むと答え、半数が週に2回以上飲んでいた。最も人気のあるブランドはLucozade Sport(™)であった。スポーツドリンクを飲む主な理由は「おいしいから」(90%、129/143人)。ほとんどの回答者は、地元の店(80.4%、115人)やスーパーマーケット(54.5%、78人)で購入していた。運動中にスポーツドリンクを飲むと答えたのは、男子の方が多かった(77.9%対女子48.6%、P<0.001)。一方、社交的に飲むと主張する女児の方が多かった(51.4%対男児48.5%、NS)。結論 高い割合の子どもたちが、スポーツ活動以外でも定期的にスポーツドリンクを摂取していた。歯科保健の専門家は、健康教育のアドバイスや健康増進のイニシアチブをデザインする際に、子どもたちがスポーツドリンクを好んで飲んでいることを認識すべきである。

Background Sports drinks intended to improve performance and hydrate athletes taking part in endurance sport are being marketed to children, for whom these products are not intended. Popularity among children has grown exponentially. Worryingly they consume them socially, as well as during physical activity. Sports drinks are high in sugar and are acidic. Product marketing ignores the potential harmful effects of dental caries and erosion.Objective To investigate the use of sports drinks by children.Method One hundred and eighty-three self-complete questionnaires were distributed to four schools in South Wales. Children in high school years 8 and 9 (aged 12-14) were recruited to take part. Questions focused on use of sports drinks, type consumed, frequency of and reason for consumption and where drinks were purchased.Results One hundred and sixty children responded (87% response rate): 89.4% (143) claimed to drink sports drinks, half drinking them at least twice a week. Lucozade Sport(™) was the most popular brand. The main reason for consuming the drinks was attributed to the 'nice taste' (90%, 129/143). Most respondents purchased the drinks from local shops (80.4%, 115) or supermarkets (54.5%, 78). More boys claimed to drink sports drinks during physical activity (77.9% versus 48.6% girls, P <0.001). Whereas more girls claimed to drink them socially (51.4% versus 48.5% boys, NS).Conclusion A high proportion of children consumed sports drinks regularly and outside of sporting activity. Dental health professionals should be aware of the popularity of sports drinks with children when giving health education advice or designing health promotion initiatives.