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市販の飲料が歯のエナメル質や様々な歯の色の修復材料に与える腐食の可能性を分析する - In-vitro研究
To Analyse the Erosive Potential of Commercially Available Drinks on Dental Enamel and Various Tooth Coloured Restorative Materials - An In-vitro Study.
PMID: 27437343
抄録
序論:
過去数十年の間に一般人の生活パターンが大きく変化したことに伴い、飲料の消費量や消費頻度にも比例した変化が見られるようになりました。飲み物の摂取量が増えると、脱灰によってエナメル質の表面が粗くなり、知覚過敏やう蝕のリスクが高まることになる。
INTRODUCTION: With the enormous change in life style pattern of a common man through the past few decades, there has been proportional variation in the amount and frequency of consumption of drinks. An increased consumption of these drinks will concurrently increase enamel surface roughness by demineralization, resulting in hypersensitivity and elevated caries risk.
AIM:
本研究では、市販の飲料が歯のエナメル質や様々な歯の色の修復材料に与える侵食性を評価することを目的とした。
AIM: The present study was designed to evaluate the erosive potential of commercially available drinks on tooth enamel and various tooth coloured restorative materials.
材料と方法:
抜歯したヒトの歯を採取し、歯エナメル質、グラスアイオノマーセメント、コンポジット、コンポマーの4つのグループに分けた。市販されている4種類の飲料(Coca-Cola、Nimbooz、Frooti、Yakult)を使用しました。各飲料のpHを測定した。各グループは14日間、様々な実験用飲料に浸された。浸漬後の平均表面粗さの変化を計算することで、各飲料の侵食性を測定した。データ分析は,One Way Anova,Post-Hoc Bonferroni,および paired t -test で行った。
MATERIALS AND METHODS: Extracted human teeth were taken and divided into four groups i.e. tooth enamel, glass ionomer cement, composite and compomer. Four commercially available drinks were chosen these were Coca -Cola, Nimbooz, Frooti and Yakult. The pH of each drink was measured. Each group was immersed in various experimental drinks for a period of 14 days. The erosive potential of each drink was measured by calculating the change in average surface roughness of these groups after the immersion protocol in various drinks. The data analysis was done by One Way Anova, Post-Hoc Bonferroni, and paired t -test.
結果:
グループII-GICは,平均表面粗さの変化の平均値が最も高く,その値は歯のエナメル質,コンポジットとコンポマーで統計的に有意(p<0.001)であった(p=0.002).コカコーラは最も高い侵食性を示し,ヤクルトは最も低い値を示したが,ヤクルトとFrootiの結果には統計的に有意な差はなかった.
RESULTS: Group II-GIC showed highest values for mean of change in average surface roughness and the values were statistically significant (p<0.001) with tooth enamel, composite and compomer (p=0.002). Coca-cola showed the highest erosive potential and Yakult showed the lowest, there was no statistical significant difference between the results shown by Yakult and Frooti.
結論:
エナメル質と歯の着色修復材料の侵食を促進する可能性のある特徴は、材料の表面の質感と飲料のpHであった。
CONCLUSION: Characteristics which may promote erosion of enamel and tooth coloured restorative materials were surface texture of the material and pH of the drinks.