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口呼吸の有無による8歳から12歳の学童の姿勢とボディバランス
Posture and body balance of schoolchildren aged 8 to 12 years with and without oral breathing.
PMID: 27556825
抄録
目的:
本研究は、口呼吸の有無にかかわらず、姿勢とボディバランスを評価し、感覚器系の分析値と相関があるかどうかを検証することを目的とする。
PURPOSE: This study aims to evaluate the posture and body balance of students with and without oral breathing, as well as to verify whether there is a correlation between the values obtained in this evaluation and those of the analysis of sensory systems.
研究方法:
本研究は、8歳から12歳の学童を対象に行われた。サンプルは、口呼吸をする小学生と口呼吸をしない小学生(対照)の2つの研究グループに細分化された。グループの分割は、健診、聴覚評価、顎運動システムの評価で調査された、事前に設定された基準に基づいて決定された。両群の学童は、姿勢評価ソフトウェア(SAPO)を用いた左右の側面像と泡レーザー動的姿勢計テストによる姿勢評価を受けた。
METHODS: The research was conducted with school children aged 8 to 12 years. The sample was subdivided into two study groups: schoolchildren with oral breathing and school children without oral breathing (control). The division of the groups was determined on the basis of pre-established criteria investigated in the anamnesis, hearing evaluation, and assessment of the stomatognathic system. The schoolchildren from both groups were submitted to postural evaluation using the Postural Assessment Software (SAPO) on the right and left lateral views and the Foam-laser Dynamic Posturography test.
結果:
姿勢評価では、左側面図における膝の角度にのみ、統計的に有意な差が認められた。Dynamic Posturographyに関しては、6つの感覚組織検査(TOS)で得られた数値に統計的に有意な差があった。また、左側面図における頭部の位置と感覚器官との間には、中程度の相関があった。
RESULTS: In the assessment of posture, a statistically significant difference was found only in the knee angle on the left lateral view. With regards to the Dynamic Posturography, there was a statistically significant difference in the values obtained in the six tests of sensory organization (TOS). There was a moderate correlation between the position of the head on the left lateral view and the sensory systems.
結論:
口呼吸の小学生では、口呼吸の小学生と比較して、主に膝の位置に関して姿勢の変化が認められた。口呼吸の児童は,口呼吸のない児童に比べ,体のバランスに大きな障害を認めた.頭位と異なる感覚系との間に相関がある。
CONCLUSIONS: Schoolchildren with oral breathing present postural changes compared with those without oral breathing, mainly regarding the positioning of the knee. The body balance in the group of schoolchildren with oral breathing showed greater impairment compared with that in the group of schoolchildren without oral breathing. There is a correlation between the cephalic position and the different sensory systems.