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日本語AIでPubMedを検索

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Physiol Behav.2017 05;174:35-41.

周囲の臭気が食物摂取量、唾液分泌量、食欲評価に与える影響

Impact of ambient odors on food intake, saliva production and appetite ratings.

PMID: 28259807

抄録

本研究の目的は、周囲の臭気曝露が食欲、唾液分泌、食物摂取量に及ぼす影響を調査することである。32名の正常体重の若年女性(年齢:21.4±5.3歳、BMI:21.7±1.9kg/m)が、非飽和状態で5回のテストセッションに参加した。参加者は、チョコレート、牛肉、メロン、キュウリの匂いに暴露され、匂いのない対照条件では、匂いは検出されたが濃度は低かった。各条件の間、異なる時点で、参加者は15品目の食品に対する食欲を評価し、唾液を採取した。約30分後、曝露した匂いの1つと一致する食品(チョコレートライス、高エネルギー密度製品)を与えて、自由摂取量を測定した。その結果、食物摂取量(p=0.034)および唾液分泌量(p=0.017)に有意なにおい効果が認められた。高エネルギー密度製品を示す匂いの暴露は、対照条件(206.94±24.93g;p=0.03)に比べ、食物摂取量を増加させた(243.97±22.84g;p=0.03)。また、チョコレートと牛肉に暴露した場合、唾液分泌量が対照条件(0.417±0.05g、p=0.006)と比較して有意に増加した(平均:0.494±0.050g)。匂い暴露は一致する製品に対して特異的な食欲を誘発しなかったにもかかわらず(p=0.634)、匂い暴露中は匂いなしの対照条件と比較して食欲スコアが有意に高く(p<0.0001)、時間の経過とともに有意に増加した(p=0.010)。食品の匂いの曝露は、特にエネルギー密度の高い匂いと食品に対して、摂食行動に関わる行動的・生理的反応を促進するようです。このことは、食物摂取の舵取り、ひいては人々の栄養状態に影響を与えるという意味を持つ可能性がある。

The aim of this study was to investigate the effect of ambient odor exposure on appetite, salivation and food intake. 32 normal-weight young women (age: 21.4±5.3year; BMI: 21.7±1.9kg/m) attended five test sessions in a non-satiated state. Each participant was exposed to ambient odors (chocolate, beef, melon and cucumber), in a detectable but mild concentration, and to a control condition (no-odor exposure). During each condition, at different time points, participants rated appetite for 15 food products, and saliva was collected. After approximately 30min, ad libitum intake was measured providing a food (chocolate rice, high-energy dense product) that was congruent with one of the odors they were exposed to. A significant odor effect on food intake (p=0.034) and salivation (p=0.017) was found. Exposure to odors signaling high-energy dense products increased food intake (243.97±22.84g) compared to control condition (206.94±24.93g; p=0.03). Consistently, salivation was increased significantly during chocolate and beef exposure (mean: 0.494±0.050g) compared to control condition (0.417±0.05g; p=0.006). Even though odor exposure did not induce specific appetite for congruent products (p=0.634), appetite scores were significantly higher during odor exposure (p<0.0001) compared to the no-odor control condition and increased significantly over time (p=0.010). Exposure to food odors seems to drive behavioral and physiological responses involved in eating behavior, specifically for odors and foods that are high in energy density. This could have implications for steering food intake and ultimately influencing the nutritional status of people.