あなたは歯科・医療関係者ですか?

WHITE CROSSは、歯科・医療現場で働く方を対象に、良質な歯科医療情報の提供を目的とした会員制サイトです。

日本語AIでPubMedを検索

日本語AIでPubMedを検索

PubMedの提供する医学論文データベースを日本語で検索できます。AI(Deep Learning)を活用した機械翻訳エンジンにより、精度高く日本語へ翻訳された論文をご参照いただけます。
J Dent Hyg.2017 Jun;91(3):5-13.

歯科衛生士教員の校正のための自習用X線撮影解剖モジュールの使用

Use of a Self-Instructional Radiographic Anatomy Module for Dental Hygiene Faculty Calibration.

PMID: 29118066

抄録

歯科衛生士教育者は臨床の場で一貫性のない指導を行うことが多く、一貫性の欠如に対処するためのさまざまな試みが文献で報告されている。このパイロット研究の目的は、口腔内および口腔外の正常なX線写真の解剖学的同定に関して、自己学習型X線写真解剖学(SIRA)モジュールを使用することでDH教員のキャリブレーションが改善されるかどうか、またその効果が4ヵ月間持続するかどうかを明らかにすることであった。ノースカロライナ大学(UNC)の臨床指導に携わるすべての歯科衛生士教員(N=23)からなる便宜的サンプルを、このオンラインパイロット研究の4つの部分(事前テスト、SIRAモジュールのレビュー、直後のテスト、および4ヵ月後のフォローアップ事後テスト)に参加させた。記述分析、フリードマンのANOVA、Wilcoxon-Signed-Rank検定の正確形がデータの分析に用いられた。有意水準は0.05とした。研究のすべての部分を完了しなかった参加者は、テスト前とテスト後の成績を比較するデータ分析から除外した。事前テストの回答率は73.9%(N=17)であり、これらの初回参加者の88.2%(N=15)が、直後テストとフォローアップ事後テストの両方を完了した。研究の全過程を終了した教員は以下の通りである:5人の専任教員、5人の非常勤教員、5人の大学院教育助手であった。フリードマンのANOVAでは、3つのテスト(事前、事後、フォローアップ)間の正答率に統計的に有意な差は見られなかった(P=0.179)。Wilcoxon-Signed-Rank検定の正確形では、テスト前とテスト直後の正答率を比較した場合、わずかな有意差(P=0.054)が認められ、テスト直後と4ヵ月後のフォローアップテストの正答率を比較した場合、統計的に有意な差は認められなかった(P=0.106)。SIRAモジュールの使用は、DH教員の試験成績に有意な影響を与えなかった。3つのテスト間の正答率の統計的有意性の欠如は、研究の4つのパートすべてを完了した参加者の数が少なかったこと(N=15)に影響された可能性がある。教員のキャリブレーションの方法を特定し、改善するためには、さらなる研究が必要である。

Dental hygiene educators often provide inconsistent instruction in clinical settings and various attempts to address the lack of consistency have been reported in the literature. The purpose of this pilot study was to determine if the use of a use of a self-instructional, radiographic anatomy (SIRA) module improved DH faculty calibration regarding the identifica-tion of normal intraoral and extraoral radiographic anatomy and whether its effect could be sustained over a period of four months. A convenience sample consisting of all dental hygiene faculty members involved in clinical instruction (N=23) at the University of North Carolina (UNC) was invited to complete the four parts of this online pilot study: a pre-test, review of the SIRA module, an immediate post-test, and a four-month follow-up post-test. Descriptive analyses, the Friedman's ANOVA, and the exact form of the Wilcoxon-Signed-Rank test were used to an-alyze the data. Level of significance was set at 0.05. Participants who did not complete all parts of the study were omitted from data analysis comparing the pre to post-test performance. The pre-test response rate was 73.9% (N=17), and 88.2% (N=15) of those initial participants completed both the immediate and follow-up post-tests. Faculty completing all parts of the study consisted of: 5 full-time faculty, 5 part-time faculty, and 5 graduate teaching assistants. The Friedman's ANOVA revealed no statistically significant difference (P=0.179) in percentages of correct responses between the three tests (pre, post and follow-up). The exact form of the Wilcoxon-Signed-Rank test revealed marginal significance when comparing percent of correct responses at pre-test and immediate post-test (P=0.054), and no statistically significant difference when comparing percent of correct responses at immediate post-test and the follow-up post-test four months later (P=0.106). Use of a SIRA module did not significantly affect DH faculty test performance. Lack of statistical significance in the percentages of correct responses between the three tests may have been affected by the small number of participants completing all four parts of the study (N=15). Additional research is needed to identify and improve methods for faculty calibration.