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Oral Health Prev Dent.2017;15(6):519-527.

障害のある学生のむし歯予防のためのキシリトール入りチューインガム。無作為化試験

Xylitol-containing Chewing Gum for Caries Prevention in Students with Disabilities: A Randomised Trial.

PMID: 29319061

抄録

目的:

このクラスター無作為化対照試験では、学校を拠点としたキシリトール入りチューインガムのプログラムが、視覚障害または聴覚障害を持つ生徒のう蝕予防に及ぼす効果を評価した。

PURPOSE: This cluster randomised controlled trial evaluated the effectiveness of a school-based xylitol chewing-gum programme on caries prevention among students with visual or hearing impairment.

材料と方法:

本研究では、タイのコンケンにある特別支援学校に通う7~18歳の生徒を対象に、キシリトールガム+口腔保健教育(介入群、n=93)と口腔保健教育のみ(対照群、n=81)を比較した。主要評価項目はう蝕発生率で,歯の表面に発生したう蝕の変化として測定しました。副次評価項目はプラークインデックスとしました。グループ間の差は,intention-to-treatアプローチのもと,一般化推定方程式と一般線形モデルを用いて決定した.

MATERIALS AND METHODS: The study compared xylitol gum plus oral health education (intervention group, n = 93) with oral health education alone (control group, n = 81) among students aged 7-18 years in special needs schools in Khon Kaen, Thailand. The primary outcome was caries onset rate measured as the change in caries onset on tooth surfaces. The secondary outcome was plaque index. Between-group differences were determined using generalised estimated equations and a general linear model under the intention-to-treat approach.

結果:

1年後、介入群は対照群に比べて乳歯列のう蝕率が有意に低かったが(1年あたりの歯面数はそれぞれ0.08対0.12、調整相対リスク=0.64、95%信頼区間0.44-0.96、p=0.03)、永久歯列のう蝕率には有意な差はなかった。また、再石灰化は、乳歯列のみにおいて、介入群と対照群の間でより多く発生した。口腔衛生は,介入群では有意に改善されたが,対照群では改善されなかった(p = 0.001).

RESULTS: After 1 year, there was a significantly lower caries rate in the primary dentition among the intervention group compared to the control group (0.08 vs 0.12 surfaces per surface-year, respectively; adjusted relative risk = 0.64, 95% confidence interval 0.44-0.96; p = 0.03), but there was no significant difference in the caries rates for the permanent dentition. Remineralisation also occurred more in the intervention vs the control group in the primary dentition only. Oral hygiene was significantly improved in the intervention but not in the control group (p = 0.001).

結論:

このプログラムは、障害のある学生のう蝕率を低下させ、乳歯列の再石灰化を促進し、口腔衛生を改善した。

CONCLUSION: This programme reduced the caries rate and enhanced remineralisation in primary dentition, and improved oral hygiene in students with disabilities.