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SIDS 乳幼児・幼児期の突然死。過去、現在、未来
SIDS Sudden Infant and Early Childhood Death: The Past, the Present and the Future
PMID: 30035960
抄録
子どもが突然、予期せずに亡くなった場合、専門家である私たちは、さまざまな義務や義務を果たさなければなりません。法的要件によって、何ができるのか、いつやる必要があるのか、どうやってやるのかが制約されることもあります。しかし、その中心には、想像しうる最悪の事態が起こったばかりの遺族がいます。言葉は私を傷つけたり、怒らせたりするかもしれませんが、私は子供を亡くしたのですから、自分を卑下してはいけません-何を言っても実際には状況を悪化させることはありません-」。それにもかかわらず、この章の冒頭の引用が強調しているように、子供の死後の親の経験は非常に様々であり、私たちがそれらに対応する方法はかなりの違いを生む可能性があります。私たちの対応の仕方は、調査の結果にも違いをもたらします。異常な医学的死因を特定したり、悲劇的な事故や意図的な親不孝の状況を明らかにしたりするには、不注意に、あるいは行き当たりばったりに、あるいは攻撃的に行われた調査よりも、感受性と敬意を持って行われた、徹底的で体系的な調査の方が可能性が高い。ほとんどの法域では、乳幼児の突然の死は、検視官、検死官、または財務長官に照会されなければならない。例えばイギリスでは、暴力的または不自然な死、原因不明の死、拘留中またはその他の方法で州の拘留中に発生した死について、検視官は調査を行う義務を負っている(1)。検視官、または検視官を代行する警察官は、死亡の原因や状況について調査を行う必要があります。子育てや虐待、ネグレクトの可能性がある場合は、家族の中に保護を必要とする他の子どもがいるかもしれないので、子どものソーシャルケアサービスの関与が必要となります。それにもかかわらず、現実には、大多数の場合、子どもの死は自然死であり、実際の原因を確認することができるかどうかにかかわらず、ということです。そのため、医療従事者は、感染症や遺伝的な原因を含む医学的な原因の可能性を探すために、十分な調査を行う必要があり、家族や地域社会に影響を及ぼす可能性があります。乳児死亡率は過去数十年間で劇的に減少し、世界中で減少し続けているが、すべての死は依然として悲劇であると考えるべきであり、死亡率をさらに低下させ、将来の子どもの死亡リスクを減らすために、私たちはできる限りのことをしなければならない。これを効果的に行うためには、個々の子どもの死から、また、あらゆる地域における子どもの死のパターンから、教訓を学び、潜在的に修正可能な要因を特定し、保育、保健・福祉サービス、家族への支援を改善するための効果的な行動をとる必要がある。これらすべてを通して、すべての専門家は、子どもの死の現実を受け入れ、実際に必要な手配に対処し、家族や友人にニュースを伝える際に、悲嘆の初期段階にある家族に敏感に対応する必要があります。1.可能な限り、乳児の死の原因や原因を特定すること、2.潜在的な寄与要因や修正可能な要因を特定すること、3.家族に継続的な支援を提供すること、4.すべての法定義務を確実に果たすこと、5.将来の乳児死亡のリスクを軽減するための教訓を学ぶこと、である。これを支えるのが、積極的な対応を支える3つの実践の基本原則である。すなわち、徹底した体系的な調査のアプローチ、家族を支援するための繊細なアプローチ、協力と学習の姿勢である(図5.1)。
When a child dies suddenly and unexpectedly, we, as professionals, have a wide range of duties and obligations that must be fulfilled. Statutory requirements may place constraints on what we can do, when we need to do it, and how we can go about it. At the heart of it all, however, there remains a bereaved family, for whom the worst thing imaginable has just happened. As one bereaved mother put it: “Words may hurt me or make me angry, but I have lost my child, so don’t flatter yourself — nothing that you say will actually make the situation worse”. Nevertheless, as the quotes at the start of this chapter highlight, parents’ experiences following the death of their child vary enormously, and the way we respond to them can make a considerable difference. The way we respond can make a difference also to the outcome of an investigation. Identifying an unusual medical cause of death, or uncovering the circumstances of a tragic accident or a case of intentional filicide is more likely with a thorough, systematic investigation, conducted with sensitivity and respect, than with one carried out carelessly or in a haphazard or aggressive manner. In most jurisdictions, the sudden unexpected death of an infant or child requires the case to be referred to a coroner, medical examiner, or procurator fiscal. In England, for example, a coroner is obliged to conduct an investigation into violent or unnatural deaths, deaths where the cause is unknown, and deaths which occur in custody or otherwise in state detention (1). Coroner’s officers, or police officers acting on behalf of the coroner, will need to carry out an investigation into the causes and circumstances of the death. Where there are concerns about parenting, or the possibility of abuse or neglect, there may be other children in the family who need protection, necessitating the involvement of children’s social care services. Nevertheless, the reality is that in the majority of cases the child’s death will be from natural causes, whether or not we are able to ascertain the actual cause. Therefore, health practitioners will need to carry out full investigations to look for possible medical causes, including infectious or genetic causes, which may have wider implications for the family or community. While infant mortality has fallen dramatically over the past decades, and continues to fall across the world, every death should still be seen as a tragedy, and we should do all we can to further reduce mortality rates and to reduce the risks of future child deaths. In order to do this effectively, we need to learn lessons — from each individual child’s death, and from the patterns of children’s deaths in any area — to identify potentially modifiable factors, and to take effective action to improve childcare, health and welfare services, and support for families. Through all this, all professionals will need to respond sensitively to the family in those awful, early stages of grief — in coming to terms with the reality of their child’s death, in coping with the practical arrangements that need to be made, in breaking the news to family and friends. Bearing in mind these varying and, at times, potentially conflicting obligations, five primary aims of our response to unexpected infant deaths can be defined (2, 3): 1. to establish, as far as is possible, the cause or causes of the infant’s death; 2. to identify any potential contributory or modifiable factors; 3. to provide ongoing support to the family; 4. to ensure that all statutory obligations are met; 5. to learn lessons, in order to reduce the risks of future infant deaths. Underpinning this are three fundamental principles of practice which support a positive response: a thorough, systematic approach to investigation, a sensitive approach to supporting families, and an attitude of collaboration and learning (Figure 5.1).
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