日本語AIでPubMedを検索
発展途上国の高速道路における交通違反や衝突に関連する影響因子の検証.イランの事例研究
Validation of the influencing factors associated with traffic violations and crashes on freeways of developing countries: A case study of Iran.
PMID: 30100049 DOI: 10.1016/j.aap.2018.06.009.
抄録
田舎の道路の中でも、高速道路は最大許容速度制限を持っています。このことは、このような道路を利用するドライバーの傾向を強めており、その効果とは裏腹に、多くの問題を引き起こしている。その一つが、交通違反や衝突事故の発生率の増加である。イランの高速道路の1kmあたりの衝突事故の量は、他の農村部の道路のほぼ2倍である。そのため、この問題の解決策を見つけることが特に重要である。本研究では、高速道路における交通違反や衝突の原因となるいくつかの影響因子を検証し、統計モデルを用いてその影響力の大きさを明らかにすることを目的としている。この目的のために,36の道路区間の違反・衝突事故を従属変数とし,その他の要因を独立変数とした。従属変数はカウント、離散、非ゼロであったので、提案されたモデルはポアソンとゼロ切り捨てポアソンであった。モデルの処理の結果、ゼロ切り捨てポアソンモデルの赤池情報基準(AIC)とベイズ情報基準(BIC)の指標量はポアソンモデルよりも少なく、このモデルの疑似R検定の結果は許容範囲内であることが示された。また,期待値と観測値の近さを示すカイ二乗検定の結果は,ゼロ切り捨てポアソンモデルの方が良好であった。このように、本モデルはポアソンモデルに対してかなりの優位性を持っている。最終的なモデルでは,平均速度は違反件数や衝突件数と正の相関があり,速度が増加するにつれて違反件数や衝突件数も増加することが示された。また,周辺景観,インターチェンジ数,通過車線数,通行料免除の有無は,違反・衝突件数とは逆の関係にある。
Among the rural roads, freeways have the maximum allowable speed limit. This subject increases the tendency of drivers to use these kinds of roads, and despite its positive effects, it has caused numerous problems. One of them is the increase in the rate of traffic violations and crashes. The amount of crashes per kilometer in Iran's freeways is almost twice the other rural roads. Hence, finding a solution to this problem is of particular importance. This research intends to validate some of the influencing factors which cause traffic violations and crashes in freeways and determine their amount of influence through statistical models. For this purpose, the authors considered violations and crashes for 36 road segments as dependent variables and other factors as independent ones. Since dependent variables were count, discrete, and non-zero, the proposed models were Poisson and Zero-truncated Poisson. The processing of the models indicated that the amounts of Akaike Information Criterion (AIC) and Bayesian Information Criterion (BIC) indices for the Zero-truncated Poisson model are less than those of the Poisson model and the result of the Pseudo-R test for this model is within the acceptable range. Moreover, the result of Chi-square test which shows the proximity of expected and observed amounts was better for Zero-truncated Poisson model. Thus, this model has a considerable advantage against Poisson model. Final models indicated that the average speed has a positive correlation with the number of violations and crashes and as it increases, they increase too. Besides, peripheral landscapes, number of interchanges, number of passing lanes, and exemption from paying toll have an opposite relationship with violations and crashes.
Copyright © 2018 Elsevier Ltd. All rights reserved.