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未)自然な悲しみ。死後の生殖に関するイスラエルの言説における新しさ、伝統、帰化
(Un) Natural Grief: Novelty, Tradition and Naturalization in Israeli Discourse on Posthumous Reproduction.
PMID: 30734971 DOI: 10.1111/maq.12503.
抄録
本論文では、イスラエルにおける死後生殖(PR)に関する言説と、それに関連した「(自然ではない)」悲しみの文化的構築を検証する。主に死後再生産を申請した家族への綿密なインタビューの分析に基づいて、死後再生産技術を支持する側と反対する側の正当化のレジームを検証する。双方の主張を支持するために「自然」という概念を用いているため、PRが新しい社会的な悲しみの表現を構築するのか(したがって不自然とみなされるべきなのか)、それとも古くからの悲嘆のプロセスを反映したものにすぎないのか(したがって自然であるのか)という点が論争の中心となっている。我々は、新規性と伝統的な二重の正当化を採用することで、PRの支持者は死者の象徴的な連続性から、いわゆる現実のものへと一歩進んでいくことを目指していると主張する。この進行は、テクノロジーと文化の交差点にある自然というカテゴリーの柔軟性と、生死や自然と文化といった二元的な区別の放棄を浮き彫りにしている。
This article examines Israeli discourse on posthumous reproduction (PR) and the related cultural construction of "(un)natural" grief. Based mainly on an analysis of in-depth interviews with family members who submitted a request for PR, we examine the regimes of justification used by supporters and opponents of this technology. With both sides using the notion of "nature" to support their claim, the dispute centers on whether PR constructs a new social expression of grief (and hence should be seen as unnatural) or is only a reflection of an age-old grieving process (and is thus natural). We argue that by employing a twofold, novel/traditional justification, PR supporters aim to go one step further, from a symbolic continuity of the dead to a so-called real one. This progression highlights the flexibility of the natural category at the intersection of technology and culture and the abandonment of such binary distinctions as life/death and nature/culture.
© 2019 by the American Anthropological Association.