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5~11歳児の歯磨き能力の評価:手動歯磨きと電動歯磨きの併用による効果的な歯磨き方法の検討
Evaluation of the Ability of Five- to 11-Year-Olds to Brush Their Teeth Effectively with Manual and Electric Toothbrushing.
PMID: 30803472
抄録
本研究の目的は以下の通りである.(1) 歯垢除去によって測定された歯磨きの有効性と子供の親が報告した生活課題を遂行する能力とその実行機能との相関関係、および(2) 手動歯ブラシと電動歯ブラシを使用している子供の歯垢除去を比較する。 120名の健康な5歳から11歳の子供を対象に、手動歯ブラシ群と電動歯ブラシ群に無作為に均等に割り付けた。以前に有効性が確認された社会科学的尺度から選択された項目から質問票を作成し,介護者が記入した.プラークは、子供たちがそれぞれの歯ブラシで歯磨きをする前と後に、Oral Hygiene Index-Simplifiedを用いて校正されたスコアラーによって測定された。統計的有意性はP<0.05で認められた. 歯ブラシの種類はブラッシング効果に影響を与えなかった.住所を完全に書く能力、独立して靴を結ぶ能力、ナイフで肉を切る能力、複雑な形を切り取る能力は、歯磨き効果の向上と関連していた。楽器を演奏する能力や食器を自分で洗う能力の増加は、歯垢除去の増加と関連していた。親は、子供の歯垢除去のスコアに基づいて、子供の歯磨きの準備ができているかどうかを予測する良い予測因子であった。 特定の生活技能および作業の質は、5~11歳児の歯磨き効果と関連しており、子供の独立した歯磨きの準備ができているかどうかを判断するために使用される可能性がある。
This study's purposes were to: (1) correlate toothbrushing effectiveness measured by plaque removal with children's parent- reported ability to perform life tasks and their executive function; and (2) compare plaque removal by children using a manual versus electric toothbrush. A convenience sample of 120 healthy five- to 11-year-olds was randomly and evenly assigned to manual or electric tooth- brush groups. A questionnaire was developed from items selected from previously validated social science instruments and completed by caregivers. Plaque was measured by calibrated scorers using the Oral Hygiene Index-Simplified before and after children brushed with respective toothbrushes. Statistical significance was established at P<0.05. The type of toothbrush had no effect on brushing effectiveness. Ability to write a complete address, tie shoes independently, cut meat with a knife, and cut out complex shapes were associated with better toothbrushing effectiveness. Increasing ability to play a musical instrument and wash dishes independently were associated with increased plaque removal. Parents were good predictors of a child's readiness to brush, based on plaque removal scores. Certain life skills and quality of performance of tasks were associated with toothbrushing effectiveness in five- to 11-year-olds and may be used to determine a child's readiness to brush independently.