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心理療法のためのPHDメソッド。現象学、解釈学、精神力学を統合して
The PHD Method for Psychotherapy: Integrating Phenomenology, Hermeneutics, and Psychodynamics.
PMID: 31362283 DOI: 10.1159/000500272.
抄録
本論文では、心理療法における対話的視点を支持し、現象学、解釈学、心理力学の統合に基づいたPHD心理療法の方法を概説する。第一節では、PHD心理療法に必要な背景知識をカバーし、3つの基本概念、すなわち、生命世界(人の経験の起源領域)、弁証法的原理(精神病的症状は、異質性の発生とそれを理解する能力の不均衡の結果である)、対話的原理(個々の人間の意識は、自己と他者の動的な相互関係の中で形成されるので、本質的に対話的である)を統合・拡張している。第二部では、これらの原理のノウハウまたは実践について、(1)患者の体験の現象学的展開(P)、これは、臨床医と患者に影響を与え、患者の人生世界の一部である異常現象についての体系的な知識を装備する。(2)解釈の瞬間(H)では、患者の体験に対するデフォルトの解釈に焦点を当て、患者が自分の体験に対して積極的に異なる視点を持つように促し、これらの体験を放棄することで代理性や責任感を回復させることを目的とする。最後に,この治療法を実践しようとする臨床家に求められる「もっと何か」や「ハウツービーを知る」ということについて,心理療法的対話が,両者にとって新しい何かを体験するために,予測不可能な方向へと進んでいく実践の一種であることを簡潔に論じています。
This paper, endorsing the dialogical perspective in psychotherapy, provides a synopsis of the PHD psychotherapy method, based on the integration of phenomenology, hermeneutics and psychodynamics. The first section covers the background knowledge required for PHD psychotherapy, consolidating and extending three basic concepts: life-world (the originary domain of a person's experience), dialectical principle (psychopathological symptoms are the result of a disproportion between the occurrence of alterity and the person's capacity to make sense of it), dialogical principle (individual human consciousness is inherently dialogical since it is formed in the dynamic interrelation of self and other). The second section describes the know-how or practical implementation of these principles, including (1) the phenomenological unfolding (P) of the patient's experiences, which equips the clinician and patient with a systematic knowledge of the abnormal phenomena that affect the patient and are part of her life-world; (2) the hermeneutic moment (H), which focuses on the patient's default interpretation of her experiences and then encourages her to actively take a different perspective towards her experiences, aiming at the resignification of these experiences in order to restore a sense of agency or responsibility; (3) the (psycho-)dynamic moment (D), which aims to contextualize the patient's psychopathological experiences and position-taking within the personal life-history in which they are embedded, and to trace back psychopathological symptoms to the limit-situation from which they emerge. The final section discusses the "something more" or knowing how-to-be that is required of a clinician who aims to apply this therapeutic method; it includes a concise discussion of how psychotherapeutic dialogue is a kind of practice that moves in unpredictable directions to experience something new for both partners.
© 2019 S. Karger AG, Basel.