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ブロカとヴェルニッケからニューロモデュレーションの時代へ。神経リハビリテーションのための脳言語ネットワークの洞察
From Broca and Wernicke to the Neuromodulation Era: Insights of Brain Language Networks for Neurorehabilitation.
PMID: 31428210 PMCID: PMC6679886. DOI: 10.1155/2019/9894571.
抄録
人間のコミュニケーションは、脳のほぼすべての部分を活性化します。もちろん、言語の使用が優勢ですが、注意力、記憶力、感情、実行力などの他の認知機能も関与しています。しかし、私たちの脳がどのようにして「理解する」「話す」「書く」のかを説明し、失語症をリハビリするためには、神経科学は、責任のある神経ネットワークを明らかにするという課題に長年直面してきた。脳の研究が主に観察と剖検に基づいたものであった19世紀の間に、ブロカとヴェルニッケ(およびリヒトハイムや他の多くの研究者)は、脳と言語に関する基礎的な知識を提供したので、ヴェルニッケ・ゲシュウィンドモデルが登場し、20世紀の失語学はそれに基づいていました。このモデルは、失語症症候群の古典的な分類への最初のアプローチとして今でも有用であるが、言語に関連する神経ネットワークを適切に記述しておらず、また、主に皮質構造に焦点を当てたモジュール化された視点を提供しているため、時代遅れである。過去30年の間に、神経科学は脳研究のための新しい画像化、記録、操作技術を克服し、言語の機能的神経解剖学の新しいモデル、デュアルストリームモデルが開発されました。この新しいモデルには限界もあるが、特に、異なる脳病変を持つ患者がなぜ同じような言語障害を持つのかを理解するのに役立つ。さらに、加齢脳(および若くて発達している脳)と認知障害者の言語機能と言語を支える脳ネットワークの再編成に対する神経調節の効果を研究することで、興味深い側面が生まれてくる。本論文では、脳の機能的再編成に関する新しい知見と、利用可能な支援ネットワークを活性化するための高度な技術を組み合わせて、神経原性コミュニケーション障害者の神経リハビリテーション戦略を改善するための方法を論じている。
Communication in humans activates almost every part of the brain. Of course, the use of language predominates, but other cognitive functions such as attention, memory, emotion, and executive processes are also involved. However, in order to explain how our brain "understands," "speaks," and "writes," and in order to rehabilitate aphasic disorders, neuroscience has faced the challenge for years to reveal the responsible neural networks. Broca and Wernicke (and Lichtheim and many others), during the 19th century, when brain research was mainly observational and autopsy driven, offered fundamental knowledge about the brain and language, so the Wernicke-Geschwind model appeared and aphasiology during the 20th century was based on it. This model is still useful for a first approach into the classical categorization of aphasic syndromes, but it is outdated, because it does not adequately describe the neural networks relevant for language, and it offers a modular perspective, focusing mainly on cortical structures. During the last three decades, neuroscience conquered new imaging, recording, and manipulation techniques for brain research, and a new model of the functional neuroanatomy of language was developed, the dual stream model, consisting of two interacting networks ("streams"), one ventral, bilaterally organized, for language comprehension, and one dorsal, left hemisphere dominant, for production. This new model also has its limitations but helps us to understand, among others, why patients with different brain lesions can have similar language impairments. Furthermore, interesting aspects arise from studying language functions in aging brains (and also in young, developing brains) and in cognitively impaired patients and neuromodulation effects on reorganization of brain networks subserving language. In this selective review, we discuss methods for coupling new knowledge regarding the functional reorganization of the brain with sophisticated techniques capable of activating the available supportive networks in order to provide improved neurorehabilitation strategies for people suffering from neurogenic communication disorders.