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BMC Med Educ.2019 Nov;19(1):407.

OncoSimとOncoWiki:がんゲノミクス教育のための本格的な学習アプローチ

OncoSim and OncoWiki: an authentic learning approach to teaching cancer genomics.

PMID: 31699073

抄録

背景:

個別化医療は、特に癌の管理に関して、臨床環境を急速に変化させている。しかしながら、将来の生物医学科学者や医師となる学部生を教育するために用いられてきた方法の大部分は、このような変化を反映したものではなかった。がんゲノムの知識を効果的に活用するためには、学生にゲノム医療の課題に触れさせ、この複雑な情報にアクセスしやすい方法で行う必要がある。

BACKGROUND: Personalised medicine is rapidly changing the clinical environment, especially in regard to the management of cancer. However, for the large part, methods used to educate undergraduate students as future biomedical scientists and medical doctors have not reflected these changes. In order to make effective use of advances in cancer genomic knowledge, there is a need to expose students to the challenges of genomic medicine and to do so in a manner that makes this complex information accessible.

方法:

開発された教育方法であるOncoSimは、生物医学専攻の学部最終学年の学生を対象とした、足場となる「個人研究」モジュールのオプションである。このモジュールでは、潜在的な治療標的と関連する薬物療法(いわゆる標的療法/精密腫瘍学)が特定可能ながん患者のケーススタディをシミュレートすることで、本格的な学習アプローチを用いてがんゲノミクスを教える。さらに、これらの模擬症例研究は、専用の学習用ウェブサイト(OncoWiki)にアップロードすることができ、自由にダウンロードして、医学生に標的治療の原理を教えるために使用することができる。OncoSimの予備的評価は、3つの調査ツールを用いて行われた:(1)オンラインアンケート、(2)半構造化インタビュー、(3)全コホートのマーク範囲の分析。インタビューデータのコード化と分類には、主題分析が用いられた。

METHODS: The teaching method developed, OncoSim, is a scaffolded 'Personal Research' module option for final year biomedical undergraduate students. It uses an authentic learning approach to teach cancer genomics via simulated cancer patient case studies that have identifiable potential therapeutic targets with associated drug therapies (so-called targeted therapy/precision oncology). In addition, these simulated case studies can be uploaded to a dedicated learning website (OncoWiki) where they can be freely downloaded and used to teach medical students the principles of targeted therapy. A preliminary evaluation of OncoSim was carried out using 3 research tools: (1) online questionnaires; (2) semi-structured interviews; and (3) analysis of whole cohort mark ranges. Thematic analysis was used to code and categorise interview data.

結果:

OncoSimの教材とOncoWikiサイトは、https://www.oncowiki.co.uk。アンケートデータと全コホートの成績の比較から、OncoSimは少なくとも他の選択肢と同程度に効果的であり、OncoSimが従来の実験室ベースのプロジェクトに代わる価値ある選択肢であることが示唆された。また、OncoSimが従来の研究室ベースのプロジェクトに代わる価値ある選択肢であることも示唆された。インタビュー分析では、プロジェクトの本格的な学習面、提供された強力な足場、およびアプローチの全体的な有効性を裏付ける5つの広範なテーマ(本格的な学習経験、個々の課題、がんへの関心、肯定的な学習経験、支援体制)が示された。

RESULTS: The teaching materials for OncoSim and the OncoWiki site are freely accessible at https://www.oncowiki.co.uk. Questionnaire data and comparison of whole cohort marks showed OncoSim was at least as effective as alternative choices, and suggested OncoSim provided a valued alternative to traditional laboratory-based projects. No barriers to receptiveness were found. Interview analysis provided 5 broad themes (authentic learning experience; individual challenges; interest in cancer; positive learning experience; supportive structure) supporting the authentic learning aspect of the project, the strong scaffolding provided and the overall effectiveness of the approach.

結論:

我々の予備的な概念実証評価は、OncoSimが学部生へのゲノム医学教育を支援する上で効果的であることを示唆している。われわれは、この研究が、対照群を含む、より大規模な学生コホートにおけるさらなる正式な評価を促すことを計画し、また期待している。OncoWikiサイトは、将来、学生が模擬症例研究を作成しアップロードし、他の学生がダウンロードして分析できるようにすることで、独自に成長する能力を持っている。

CONCLUSIONS: Our preliminary, proof-of-concept, evaluation suggests that OncoSim will be effective in supporting the teaching of genomic medicine to undergraduate students. We plan and hope our study will encourage further formal evaluation in a larger cohort of students, including a control group. The OncoWiki site has the capacity to grow independently as future students create and upload simulated case studies for other students to then download and analyse.