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Aging Male.2020 Sep;23(3):216-221.

シラーズの教育訓練退職者センターを訪れた男性の知識と態度のレベルに対するアンドロポーズの健康に関する教育の効果

Effect of education about andropause health on level of the knowledge and attitude of men referring to the education and training retirement center of Shiraz.

PMID: 31793386

抄録

世界の高齢者人口が増加し続ける中、アンドロポーズ(男性更年期障害または遅発性性腺機能低下症)はこの時代の最も重要な問題のひとつと考えられている。本研究では、退職した男性の知識と態度のレベルに対するアンドロポーズの健康教育の効果を評価することを目的とした。この対照試験は、イランのシーラーズ市教育局に勤務していた退職男性80名(介入群40名、対照群40名)を対象に実施した。データ収集ツールは、研究者により作成された38項目の質問票であり、参加者の更年期障害に関する知識と態度についてである。データはSPSSソフトウェア、バージョン22を用いて分析し、独立検定や対検定などの統計検定を用いた。介入前と介入後では、介入群と対照群に有意差はなかった。介入直後と介入1ヵ月後には、各群で知識と態度のスコアに有意差があった。介入群の知識の平均点は介入前の2.92±1.68点から介入後は16.22±1.34点に、態度の平均点は14.9±1.08点から28.52±1.44点に上昇した。両群の比較および反復得点分析の結果、両群間に経時的な有意差が認められた(<.001)。教育的介入は、退職した男性の更年期障害に対する知識と態度を改善し、更年期障害の合併症に対する適時の認識と適切な治療に好影響を与える可能性がある。

With the world's older population continuing to grow, andropause (male menopause or late-onset hypogonadism) is considered as one of the most important issues of this era. In this study, we aimed to assess the effect of andropause health education on the level of knowledge and attitude of retired men. This controlled trial was conducted on 80 retired men (40 in intervention group, 40 in control group), who had been employed by the Department of Education, Shiraz, Iran. Data collection tool was a 38-item questionnaire, designed by the researcher, on participants' knowledge and attitude about andropause. Data were analyzed using SPSS software, version 22 and statistical tests such as independent and paired tests were used. There was no significant difference between the intervention and control groups before the intervention. There was a significant difference in knowledge and attitude scores in each group immediately and 1 month after the intervention. The mean score of knowledge in the intervention group increased from 2.92 ± 1.68 before to 16.22 ± 1.34 after the intervention, and the attitude score increased from 14.9 ± 1.08 to 28.52 ± 1.44. Comparison of the two groups and repeated score analysis showed that there was a significant difference between the two groups over the time ( < .001). Educational intervention improved the knowledge and attitude of retired men toward andropause, which can have a positive impact on the timely recognition and proper treatment of the complications of andropause.