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J Endod.2020 Jan;46(1):19-28.e1.

根管治療と抜歯を受ける患者のQOLの比較

Comparing Quality of Life of Patients Undergoing Root Canal Treatment or Tooth Extraction.

PMID: 31843125

抄録

はじめに:

日常生活における根管治療の結果に関する患者中心の転帰に関する知識は限られている。治療の選択肢は、多くの場合、抜歯と補綴の可能性である。本研究では、抜歯を行った患者との比較において、QOLおよびQALY(Quality-Adjusted Life Year:質調整生存年)の重みという観点から根管治療の効果を評価することで、患者の視点をより深く理解することを目的とした。

INTRODUCTION: The knowledge of patient-centered outcomes concerning the consequences of root canal treatment in daily life is limited. The treatment option is often tooth extraction with possible prosthetic replacement. This study aimed to achieve a greater understanding of the patient perspective by evaluating the effect of root canal treatment in terms of quality of life and quality-adjusted life year (QALY) weights in comparison with patients who underwent tooth extraction.

方法:

根管治療または抜歯を行った患者を、一般歯科の6つの診療所から8週間の所定の期間に募集した。口腔健康関連QOL(OHRQOL)を評価するOral Health Impact Profile、健康関連QOL(HRQOL)とQALYウエイトを評価するEQ-5D-5L、根管治療に関する満足度を評価する疾患特異的アンケートの3種類の尺度を用いた。評価は治療開始時と1ヵ月後に行った。患者ベースおよび歯固有の特徴は歯科記録から得た。

METHODS: Patients with either root canal treatment or extraction were recruited from 6 clinics in the general public dental service during a predetermined period of 8 weeks. Three different instruments were used: the Oral Health Impact Profile evaluating the oral health-related quality of life (OHRQOL), the EQ-5D-5L evaluating health-related quality of life (HRQOL) and QALY weights, and a disease-specific questionnaire evaluating satisfaction regarding the root canal treatment. The evaluation was assessed at the initiation of treatment and after 1 month. Patient-based and tooth-specific characteristics were obtained from the dental records.

結果:

85人の患者が組み入れられた。男女間の分布は均等で、女性43人、男性42人であった。平均年齢は51.1歳であった。抜歯を行った患者は48人(56.5%)、根管治療を開始した患者は37人(43.5%)であった。ベースライン時のアンケート回答率は95.3%、1ヵ月後の追跡調査では74.1%であった。抜歯された第3大臼歯(n=20)を除外した結果、関連性があり比較可能な2つのグループが得られ、65人の患者がさらなる分析対象となった。追跡調査において、根管治療を開始した患者は、QALYの重みに従って、知覚HRQOLの有意な改善を記録した(それぞれ、P = 0.02およびP < 0.01)。根管治療を開始した患者は、概して高い満足度を報告した。

RESULTS: Eighty-five patients were included. The distribution between sexes was even, with 43 women and 42 men. The mean age was 51.1 years. Forty-eight patients (56.5%) had a tooth extraction, and 37 patients (43.5%) initiated root canal treatment. The response rate for the questionnaire at baseline was 95.3%, and at the 1-month follow-up, it was 74.1%. Two relevant and comparable groups were obtained after exclusion of the extracted third molars (n = 20), resulting in 65 patients for further analyses. At follow-up, the patients who initiated root canal treatment registered a significant improvement in perceived HRQOL according to the QALY weights (P = .02 and P < .01, respectively). Patients initiating root canal treatment reported generally high satisfaction.

結論:

対照群として、根管治療を開始する患者または抜歯する患者のコホートが確立された。根管治療の開始は、知覚的HRQOLにプラスの影響を与えた。一般歯科診療の対象患者は、根管治療に関して全体的に高い満足度を示した。

CONCLUSIONS: A cohort of patients either initiating root canal treatment or tooth extraction as a control group was established. Initiating root canal treatment had a positive impact on perceived HRQOL. The included patients in general dental practice registered overall high satisfaction regarding root canal treatment.