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日本語AIでPubMedを検索

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Appl Ergon.2020 Apr;84:103036. S0003-6870(19)30242-X. doi: 10.1016/j.apergo.2019.103036.Epub 2020-01-10.

ドライバーのパフォーマンス、注意配分、神経効率の測定値を用いた先進的な運転支援システムのトレーニングの評価

Evaluating advanced driver-assistance system trainings using driver performance, attention allocation, and neural efficiency measures.

  • Maryam Zahabi
  • Ashiq Mohammed Abdul Razak
  • Ashley E Shortz
  • Ranjana K Mehta
  • Michael Manser
PMID: 31987518 DOI: 10.1016/j.apergo.2019.103036.

抄録

米国では、約4,400万人の高齢ドライバーが免許を取得しています。高齢者は、中年や若いドライバーに比べて衝突率や死亡率が高く、感覚、認知、身体能力の低下と関連している可能性があります。先進運転支援システム(ADAS)は、ドライバーの車両制御責任の一部を取り除くことで、安全性を大幅に向上させる可能性がある。しかし、ADASを提供する上で重要なのは、その操作特性と継続的な使用についてドライバーを教育することである。20名の高齢者を対象に、性別の違いを考慮したADASの学習におけるビデオベースとデモンストレーションベースのトレーニングプロトコルの有効性を評価するドライビングシミュレーション研究に参加させた。その結果、ビデオベースのトレーニングは、デモンストレーションベースのトレーニングよりも、ドライバーのパフォーマンスを向上させ、オフロードでの視覚的な注意の配分と精神的な負荷を軽減する上で効果的であることが明らかになりました。また、女性ドライバーは男性ドライバーに比べて、パフォーマンスを維持するために必要な精神的努力の投資が少なく(神経効率が高く)、ADASによる注意散漫が少ないことが明らかになりました。しかし、男性ドライバーは運転中にADAS機能の状態を頻繁にモニタリングしているため、女性ドライバーに比べてADASの作動が速かった。本研究の結果は、高齢者のADAS学習にビデオベースのアプローチを用いることで、運転の安全性を向上させることを実証的に支持するものであり、高齢者の学習に関するこれまでの知見を裏付けるものであった。

There are about 44 million licensed older drivers in the U.S. Older adults have higher crash rates and fatalities as compared to middle-aged and young drivers, which might be associated with degradations in sensory, cognitive, and physical capabilities. Advanced driver-assistance systems (ADAS) have the potential to substantially improve safety by removing some of driver vehicle control responsibilities. However, a critical aspect of providing ADAS is educating drivers on their operational characteristics and continued use. Twenty older adults participated in a driving simulation study assessing the effectiveness of video-based and demonstration-based training protocols in learning ADAS considering gender differences. The findings revealed video-based training to be more effective than demonstration-based training in improving driver performance and reducing off-road visual attention allocation and mental workload. In addition, female drivers required lower investment of mental effort (higher neural efficiency) to maintain the performance relative to males and they were less distracted by ADAS. However, male drivers were faster in activating ADAS as compared to females since they were monitoring the status of ADAS features more frequently while driving. The findings of this study provided an empirical support for using video-based approach for learning ADAS in older adults to improve driver safety and supported previous findings on older adults' learning that as age increases there is a tendency to prefer more passive and observational learning methods.

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