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学校を基盤とした健康介入の開発に校長を関与させる。RE-AIMフレームワークを用いた混合方法による成果とプロセスの評価
Involving the headteacher in the development of school-based health interventions: A mixed-methods outcome and process evaluation using the RE-AIM framework.
PMID: 32240204 PMCID: PMC7117733. DOI: 10.1371/journal.pone.0230745.
抄録
学校環境で実施される介入は、子どもの健康と幸福を改善する可能性があるが、学校での効果的な介入の実施には課題がある。これまでの研究では、学校がニーズに合わせた介入を選択するための自主性を高めることで、実施と維持が改善される可能性があることが示唆されている。この混合方法による成果とプロセスの評価の目的は、健康介入の発展段階における校長の関与が、採用、有効性(例:生徒のフィットネスや身体活動、定量的評価)、実施および維持(定量的および定性的評価)に影響を与えているかどうかを探ることであった。英国の3つの小学校では、5つのエビデンスに基づいた身体活動介入の選択肢が提供された。遊び場のスクラップストア、毎日の教室でのリフレッシュ、代替的なアフタースクール・クラブ、親子のアフタースクール活動、そして「イン・ザ・ゾーン」遊び場への介入である。この自主的なアプローチの効果を評価するために、校長(3名)、教師(3名)、プライベートコーチとの半構造化インタビュー、および9~11歳の児童生徒(6名、31名、男子15名)とのフォーカスグループが実施された。これに加えて、RE-AIMのフレームワークに基づいた成果とプロセスの評価が行われました。この研究では、自律的アプローチの採用、実施、維持に対する影響、身体活動(7日間の加速度測定-GENEActiv)と有酸素運動(20mシャトルラン)への影響を評価した。3つの学校はすべて、異なる介入要素を採用していました。校長は、学校を基盤とした介入策を開発する上でのより大きな自治権を歓迎し、より協力的なアプローチを評価していた。採用された介入の有効性、実施、維持については、混合した結果が報告されている。生徒が選択できるようにし、学校環境を改善することは、生徒の関与を高めるための重要な要素であった。さらに、既存のカリキュラムのプレッシャーを考慮した包括的な身体活動プロジェクトの推進は、実施を支援した。この混合方法研究は、今後の介入策のさらなる開発、実施、維持のための情報を提供するために、自律的なアプローチに関する貴重な洞察を提供するものである。
Although interventions delivered in school settings have the potential to improve children's health and well-being, the implementation of effective interventions in schools presents challenges. Previous research suggests facilitating greater autonomy for schools to select interventions aligned to their needs could improve implementation and maintenance. The aim of this mixed-methods outcome and process evaluation was to explore whether involving headteachers in the developmental stages of health interventions influenced adoption, effectiveness (e.g. pupil fitness and physical activity, assessed quantitatively), implementation and maintenance (assessed quantitatively and qualitatively). Three UK primary schools were provided with a choice of five evidence-based physical activity interventions: Playground scrapstore, daily classroom refreshers, alternative afterschool clubs, parent and child afterschool activities and an 'In the Zone' playground intervention. To evaluate the impact of this autonomous approach, semi-structured interviews with headteachers (n = 3), teachers (n = 3), and a private coach, and focus groups with pupils aged 9-11 (n = 6, 31 pupils, 15 boys), were undertaken. This was alongside an outcome and process evaluation, guided by the RE-AIM framework. This study assessed the impacts on adoption, implementation and maintenance of the autonomous approach and the effect on physical activity (seven day accelerometry-GENEActiv) and aerobic fitness (20m shuttle run). All three schools adopted different intervention components; alternative afterschool clubs, parent and child afterschool activities and daily classroom refreshers. Headteachers welcomed greater autonomy in developing school-based interventions and appreciated the more collaborative approach. Mixed results were reported for the effectiveness, implementation and maintenance of the interventions adopted. Allowing pupils choice and promoting a positive school environment were key factors for enhancing engagement. Moreover, promoting inclusive physical activity projects with a consideration of existing curriculum pressures aided implementation. This mixed-methods study provides valuable insights about autonomous approaches to inform further development, implementation and maintenance for future interventions.