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オーストラリアにおける砂糖入り飲料の販売。1997年から2018年までのトレンド分析
Sales of Sugar-Sweetened Beverages in Australia: A Trend Analysis from 1997 to 2018.
PMID: 32272711 PMCID: PMC7230225. DOI: 10.3390/nu12041016.
抄録
オーストラリアでは,肥満予防戦略として砂糖入り飲料(SSB)の摂取量を減らすことが提唱されている.本研究の目的は、SSBの全国的な量販の傾向に関する過去の報告を拡張することであった。データは市販されている飲料販売のデータセット(AC Nielsen(1997-2011)およびIRI Australia(2009-2018))から抽出した。1997年から2018年までの期間の傾向を調べるために線形回帰を用いた。一人当たりの数量販売と砂糖の寄与度の帰属は、関連する年のオーストラリアの居住者人口で割ることで推定した。一人当たりのSSBの販売量は83L/人から61L/人へと27%減少したが、これは主に砂糖入り炭酸飲料の販売量の減少(76→45L/人)に牽引されている。ノンSSBの販売量は48L/人から88L/人に増加しましたが、最大の要因は純粋な無香料スチルウォーター(6L/人から48L/人)でした。2015年以降、ノンSSBの販売数量はSSBを上回っている。国民の食事の糖質に対するSSBの年間寄与度は9.0から6.4kg/人に減少した。オーストラリアのノンアルコール水性飲料の市場では、一人当たりのSSBの量販量の減少と水の量販量の増加という大きな長期的なシフトが起きています。どちらの傾向も肥満予防戦略と一致している。
Lowering intake of sugar-sweetened beverages (SSBs) is being advocated as an obesity prevention strategy in Australia. The purpose of this study was to extend on previous reports of trends in national volume sales of SSBs. Data were extracted from commercially available datasets of beverage sales (AC Nielsen (1997-2011) and IRI Australia (2009-2018)). Linear regression was used to examine trends for the period 1997 to 2018. Per capita attribution of volume sales and sugar contribution was estimated by dividing by the Australian resident population for the relevant year. Per capita volume sales of SSBs fell 27%, from 83L/person to 61L/person, largely driven by declining sales of sugar-sweetened carbonated soft drinks (76 to 45L/person). Volume sales of non-SSB increased, from 48 to 88L/person, the largest contributor being pure unflavoured still waters (6 to 48L/person). Volume sales of non-SSBs have exceeded those of SSBs since 2015. The yearly contribution of SSBs to the sugar content of the national diet declined from 9.0 to 6.4kg/person. Major, long-term shifts are occurring in the market for non-alcoholic, water-based beverages in Australia, notably a fall in per capita volume sales of SSBs and an increase in volume sales of water. Both trends are consistent with obesity prevention strategies.