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BMJ.2020 May;369:m1311. doi: 10.1136/bmj.m1311.Epub 2020-05-06.

メキシコの成人における砂糖甘味飲料への課税と清涼飲料消費との関連性:Health Workers Cohort Studyのオープンコホート縦断分析

Association between tax on sugar sweetened beverages and soft drink consumption in adults in Mexico: open cohort longitudinal analysis of Health Workers Cohort Study.

  • Luz María Sánchez-Romero
  • Francisco Canto-Osorio
  • Romina González-Morales
  • M Arantxa Colchero
  • Shu-Wen Ng
  • Paula Ramírez-Palacios
  • Jorge Salmerón
  • Tonatiuh Barrientos-Gutiérrez
PMID: 32376605 PMCID: PMC7201935. DOI: 10.1136/bmj.m1311.

抄録

目的:

メキシコの成人コホートを対象に、砂糖入り飲料税実施後3年後の清涼飲料水消費のカテゴリーの変化を調査する。

OBJECTIVE: To examine changes in categories of soft drink consumption in a cohort of Mexican adults, three years after the implementation of the sugar sweetened beverage tax.

デザイン:

オープンコホート縦断分析。

DESIGN: Open cohort longitudinal analysis.

設定:

健康労働者コホート調査、メキシコ、2004年から2018年までの3波。

SETTING: Three waves of the Health Workers Cohort Study, Mexico, spanning 2004 to 2018.

参加者:

19歳以上の1770人で、3つのコホート波のうち少なくとも1つで飲み物の消費に関する情報が得られた。

PARTICIPANTS: 1770 people aged 19 years or older with information on drinks consumption available in at least one of the three cohort waves.

主な測定項目:

清涼飲料水消費量の 4 つのカテゴリー(非、低、中、高)のいずれかに属する確率の税実施後の変化。また、所得と教育による関連性の不均一性も評価した。

MAIN OUTCOME MEASURE: Change in probability of belonging to one of four categories of soft drinks consumption (non, low, medium, high) after the tax was implemented. Heterogeneity of associations by income and education was also assessed.

結果:

課税実施前は、清涼飲料水の中・高消費者が50%以上、非消費者は10%未満であったが、課税実施後は43%が中・高消費者に分類され、非消費者の有病率は14%に増加した。課税実施後は43%が中・高消費者に分類され、非消費者の有病率は14%に上昇した。2014年1月1日の消費税施行から3年後、清涼飲料水の非消費者である確率は税引前と比較して4.7(95%信頼区間0.3~9.1)ポイント上昇し、低消費者である確率は8.3(0.6~16.0)ポイント上昇した。逆に、清涼飲料水の消費量が中位・高位である確率は、それぞれ6.8(0.5~13.2)ポイント、6.1(0.4~11.9)ポイント低下した。所得水準による税の有意な異質性は認められなかったが、中等教育以上の者では、小学校以下の者に比べて税の効果がより強く認められた。

RESULTS: Before the implementation of the tax, more than 50% of the participants were medium and high consumers of soft drinks and less than 10% were in the non-consumer category. After the tax was implemented, 43% of the population was categorised as medium or high consumers and the prevalence of non-consumers increased to 14%. Three years after implementation of the tax on 1 January 2014, the probability of being a non-consumer of soft drinks increased by 4.7 (95% confidence interval 0.3 to 9.1) percentage points and that of being a low consumer increased by 8.3 (0.6 to 16.0) percentage points compared with the pre-tax period. Conversely, the probability of being in the medium and high levels of soft drinks consumption decreased by 6.8 (0.5 to 13.2) percentage points and 6.1 (0.4 to 11.9) percentage points, respectively. No significant heterogeneity of the tax across income levels was observed, but stronger effects of the tax were seen in participants with secondary school education or higher, compared with those with elementary school or less.

結論:

メキシコの砂糖甘味飲料税は、医療機関の従業員のこのコホートにおいて、清涼飲料を消費する確率の低下と関連していた。この結果をメキシコの人口に外挿すことはできないが、実施から3年後には、この税が清涼飲料水を消費しない人の割合を増加させるのに役立った一方で、高・中程度の消費者の割合を減少させていたことが示唆された。

CONCLUSIONS: The Mexican sugar sweetened beverage tax was associated with a reduction in the probability of consuming soft drinks in this cohort of employees from a healthcare provider. The results cannot be extrapolated to the Mexican population, but they suggest that three years after implementation, the tax had helped to increase the proportion of people who do not consume soft drinks while decreasing the proportion of high and medium consumers.

© Author(s) (or their employer(s)) 2019. Re-use permitted under CC BY-NC. No commercial re-use. See rights and permissions. Published by BMJ.