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J Korean Acad Nurs.2020 Apr;50(2):210-227. 50.210. doi: 10.4040/jkan.2020.50.2.210.

アッゼンの計画的行動理論に基づく小学校低学年飲酒防止行動尺度の開発

[Development of a Scale for Alcohol Drinking Prevention Behavior in Early Elementary School Based on Ajzen's Theory of Planned Behavior].

  • Younkyoung Kim
  • Chong Mi Lee
  • Seo Young Kang
PMID: 32376810 DOI: 10.4040/jkan.2020.50.2.210.

抄録

目的:

本研究では、小学校低学年の飲酒防止行動に関連する変数を測定するための尺度を、計画行動理論に基づいて開発することを目的とした。

PURPOSE: This study aimed to develop a scale to measure variables related to alcohol drinking prevention behavior in early elementary school, based on the theory of planned behavior.

方法:

飲酒防止行動に関連する変数を測定するための尺度を開発した。直接評価用の初期項目は文献調査により構築し、信念に基づく間接評価用の項目は小学2・3年生30名へのインタビューにより作成した。その後、小学3年生286名のデータを収集し、項目分析、探索的・確認的因子分析、基準関連妥当性試験、内部整合性評価を行った。

METHODS: A scale was developed to measure variables related to alcohol drinking prevention behavior. Initial items for direct evaluation were constructed through a literature review, and those for belief-based indirect measure were generated through interviews with 30 second- and third-grade elementary school students. The collected data from 286 third-grade elementary school students were then subjected to item analysis, exploratory and confirmative factor analysis, criterion-related validity testing, and internal consistency assessment.

結果:

最終的な尺度は35項目で構成されていた。意図、態度、主観的規範、知覚された行動制御が分散の82.7%、行動信念、規範的信念、制御信念が分散の65.6%、結果の評価、遵守する動機、制御信念の力が分散の72.8%を説明した。確認的因子分析の結果、各理論モデルは十分な適合度を有していることが示された。直接評価変数と間接測定変数(態度 r=.64、<.001、主観的規範 r=.39、<.001、知覚された行動制御 r=.62、<.001)の間には基準に関連した妥当性が確認された。Cronbachのaは直接評価変数で0.89、間接測定変数で0.93であった。

RESULTS: The final scale consisted of 35 items. Intention, attitudes, subjective norms, and perceived behavioral control explained 82.7% of the variance; behavioral beliefs, normative beliefs, and control beliefs explained 65.6% of the variance; and evaluation of outcome, motivation to comply, and power of control beliefs explained 72.8% of the variance. The confirmatory factor analysis indicated that the theoretical models had a satisfactory goodness of fit. Criterion-related validity was confirmed between the direct evaluation variables and the indirect measure variables (attitudes r=.64, <.001; subjective norms r=.39, <.001; perceived behavioral control r=.62, <.001). Cronbach's a was .89 for the direct evaluation variables and .93 for the indirect measure variables.

結論:

本研究で開発した尺度は有効で信頼性が高い。本研究で開発した尺度は、小学校低学年の飲酒防止行動に関連する変数を測定し、説明するために使用することができた。

CONCLUSION: The scale developed in this study is valid and reliable. It could be used to measure and explain variables related to alcohol drinking prevention behavior in early elementary school.

© 2020 Korean Society of Nursing Science.