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日本語AIでPubMedを検索

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Int J Oral Maxillofac Implants.2020 May/Jun;35(3):560-565.

3種類の異なる骨レベルのインプラントの挿入およびローディング特性

Insertion and Loading Characteristics of Three Different Bone-Level Implants.

PMID: 32406654

抄録

目的:

一次安定性はインプラント成功の重要な要素であるが、骨圧迫による高レベルの挿入トルクは議論の余地があり、インプラント周囲の骨量減少の共犯者となる可能性がある。

PURPOSE: While primary stability still constitutes an important factor for implant success, high levels of insertion torque resulting from bone compression are controversial and may constitute a co-factor in peri-implant bone loss.

材料と方法:

頬側にストレインゲージを装着したポリウレタンフォームブロックを用いて、中程度の質の骨に対するメーカーのプロトコールに従ってインプラント手術を行った。プロビジョナルアバットメントを挿入・装着した後、斜めからの荷重を行った。3種類のインプラント(Straumann Bone Level Tapered [BLT]、MIS V3 [V3]、Dentsply Sirona ASTRA TX [ASTRA])について、以下のパラメータを記録した:最大挿入・抜去トルク、挿入・負荷時の最大ひずみ、負荷前後のインプラントの安定性(共鳴周波数分析[RFA])。統計解析は,分散分析(ANOVA),Tukeyの正直な有意差検定,およびPearsonの積率相関(α=0.05)に基づいて行った。

MATERIALS AND METHODS: Adhering to the manufacturers' protocols for medium-quality bone, implant surgery was performed in polyurethane foam blocks equipped with strain gauges attached to the buccal aspect. Following insertion and attachment of provisional abutments, oblique loading was performed. The following parameters were recorded for three different implant types (Straumann Bone Level Tapered [BLT], MIS V3 [V3], Dentsply Sirona ASTRA TX [ASTRA]): maximum insertion and removal torque, maximum strain during insertion and loading, and implant stability before and after loading (resonance frequency analysis [RFA]). Statistical analysis was based on analysis of variance (ANOVA), Tukey honest significant difference test, and Pearson's product moment correlation (α = .05).

結果:

最大挿入トルク(59.9±4.94Ncm)を記録したのはBLTで,次いでV3とASTRAであった(すべての比較においてP<0.01)。最大抜去トルク(43.7±9.69Ncm)もBLTで記録されたが、一対一の比較では、BLT対ASTRA(P < .01)、V3対BLT(P = .03)でのみ有意になった。インプラントの安定性は、BLTとASTRAの一対一の比較が有意になったロード後にのみグループ間で差が出た(P = 0.02)。挿入時の最大ひずみは、BLTでは19,482.62<m/m>であったのに対し、ASTRAでは6,169.84<m/m>にとどまった。挿入時のひずみの発生は、グループ間で有意に異なった(すべての比較においてP < 0.05)。ASTRAとBLTの間には有意な差はなかったが、荷重時の最大ひずみはV3で観察された(646.44±204μm/m)。挿入トルクは,ひずみの発生(r = 0.68; P < 0.01),負荷後のインプラントの安定性(r = 0.46; P < 0.01),除去トルク(r = 0.54; P < 0.01)と有意に相関した。また、荷重後のインプラントの安定性は、除去トルクと相関していた(r = 0.86; P < 0.01)。

RESULTS: Maximum insertion torque (59.9 ± 4.94 Ncm) was recorded for BLT followed by V3 and ASTRA (P < .01 for all comparisons). Maximum removal torque (43.7 ± 9.69 Ncm) was also recorded for BLT, but the pairwise comparisons reached significance only for BLT vs ASTRA (P < .01) and V3 vs BLT (P = .03). Implant stability differed among groups only after loading, where the pairwise comparison between BLT and ASTRA reached significance (P = .02). Maximum strain during insertion was caused by BLT reaching 19,482.62 <m/m, whereas ASTRA implants only caused 6,169.84 <m/m. Strain development during insertion differed significantly among groups (P < .05 for all comparisons). Maximum strain during loading was observed in V3 (646.44 ± 204 μm/m), while only a nonsignificant difference existed between ASTRA and BLT. Insertion torque correlated significantly with strain development (r = 0.68; P < .01), implant stability after loading (r = 0.46; P = .01), and removal torque (r = 0.54; P < .01). Also, implant stability after loading correlated with removal torque (r = 0.86; P < .01).

結論としましては:

インプラントのデザインや手術方法の違いにより、骨の圧迫の程度は様々である。三角形のインプラントでは、この問題を解決できないようです。

CONCLUSION: Different implant designs and surgical protocols result in varying levels of bone compression. Implants with a triangular shape do not seem to solve this problem.