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乗員の傷害重症度に影響を与えるΔVの役割を探る - 自動車衝突事故の調停分析アプローチ
Exploring the role of delta-V in influencing occupant injury severities - A mediation analysis approach to motor vehicle collisions.
PMID: 32413545 DOI: 10.1016/j.aap.2020.105577.
抄録
本研究では、衝突前後の車速の相対的な変化であるΔVが自動車衝突事故(MVC)の重症度に与える影響を調査しています。各乗員について、被った傷害の数と、重症またはそれ以上の傷害(MAIS 3+)を受ける確率という2つの指標を用いて、傷害の重症度を調査しています。研究の基礎として、2010年から2015年までの一般的に代表的なMVCデータの横断的なセットを使用しています。衝突環境に影響を与える衝突要因をMVCで受けた傷害と組み合わせています。デルタ-Vの影響は、デルタ-Vが衝突要因と傷害の結果の間の焦点として機能するという調停分析を用いて捉えられています。この調停アプローチは、傷害の重症度、ΔVと他の衝突要因との関係を詳細に示すことで、既存の研究に付加的なものとなります。その結果、衝突因子の重症度との正の関連がΔVとの負の関連で相殺されるという競合的な調停の証拠が得られた。本研究でΔVを考慮しなかった場合、この因子の傷害重症度との関連性は発見されなかったであろう。さらに、ΔVだけで重症度と関連する衝突因子もあれば、ΔVに関係なく有意な影響を与える衝突因子もある。我々の結果は、シートベルトの使用を促進し、アルコール依存運転を警告する多くの政策提言を支持し、有害な衝突タイプに関連する身体損傷を軽減する技術を備えた安全対応車の普及を支持するものである。
This study investigates the impact that delta-V, the relative change in vehicle velocity pre- and post-crash, has on the severity of motor vehicle collisions (MVCs). We study injury severity using two metrics for each occupant - the number of injuries suffered, and the probability of suffering a serious or worse (MAIS 3+) injury. We use a cross-sectional set of generally-representative MVC data between 2010 and 2015 as a basis for our research. Collision factors that influence the crash environment are combined with the injuries that were suffered in MVCs. The influence of delta-V is captured using a mediation analysis, whereby delta-V acts as the focal point between crash factors and injury outcome. The mediation approach adds to existing research by presenting a detailed view of the relationship between injury severity, delta-V and other collision factors. We find evidence of competitive mediation, wherein a collision factor's positive association with injury severity is offset by a negative association with delta-V. Neglecting to include delta-V in our study would have let the factor's association with injury severity go undiscovered. In addition, certain collision factors are found to be related to injury severity solely because of delta-V, while others are found to have a significant impact regardless of delta-V. Our results support the multitude of policy recommendations that promote seatbelt use and warn against alcohol-impaired driving, and support the proliferation of safety-enabled vehicles whose technology can mitigate the bodily damage associated with detrimental crash types.
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