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吃音児に対する小児科医の紹介の実践
Pediatrician Referral Practices for Children Who Stutter.
PMID: 32464074 DOI: 10.1044/2020_AJSLP-19-00058.
抄録
目的 吃音の性質や治療に関するエビデンスに基づいた情報が著しく増加していることに加えて、小児科医は就学前の子どもが吃音ではないかと疑う保護者の最初の連絡先の一つである傾向があることから、本研究では小児科医の(a)吃音の可能性のある子どもを特定する際の精度、および(b)吃音を示すプロフィールを持つ子どもを言語聴覚士に紹介する可能性について調査した。方法 全国の専門機関から募集した小児科医を対象に、実験的な症例のビネットへの回答を通じて、吃音の識別と紹介の方法を調べる5~7分間のオンライン調査に回答してもらった。各ビネットには、吃音の家族歴を持つ4歳の男の子が登場し、その母親が吃音の徴候を報告し、小児科医の診察中に吃音があったかどうか(ないかどうか)と否定的なコミュニケーション態度があったかどうか(ないかどうか)という2つの要因を操作した。結果 小児科医が吃音の可能性のある子どもを特定し、紹介する際には、あからさまな発話行動や否定的なコミュニケーション態度を観察することが重要であることが示唆された。参加者の性別、診療年数、および吃音児を扱った経験は、紹介の可能性に影響を与えなかった。結論 この結果は、小児科医が吃音児に対して「様子見」のアプローチを実施する可能性が過去に比べて低いことを示している。しかし、他の一般的な小児発症診断とは異なり、親が非定型行動を報告しても、小児科医が専門医を紹介することはない。小児科医を対象とした今後の教育およびアドボカシーの取り組みでは、吃音行動の直接観察以外の要因(例えば、親の報告)も含めて、専門医への紹介が必要となる可能性があることを強調すべきである。
Purpose Given the marked increase in evidence-based information regarding the nature/treatment of stuttering, coupled with the fact that pediatricians tend to be one of the initial points of contact for parents who suspect their preschool-age child may stutter, this study explored pediatricians' (a) accuracy in identifying children who may stutter and (b) likelihood of referring children who present with a profile indicative of stuttering to speech-language pathologists. Method Pediatricians recruited nationally through professional organizations completed a 5- to 7-min online survey that probed stuttering identification and referral practices via responses to experimental case vignettes. Each vignette featured a 4-year-old boy with a family history of stuttering whose mother reported signs of stuttering and manipulation of two factors: stuttering during the pediatrician visit (or not) and negative communication attitude (or not). Results Our findings suggest pediatricians' identification and referral of children who may stutter is largely prompted by observation of overt speech behaviors and/or negative communication attitude. Participants' gender, years in practice, and experience working with children who stutter did not influence likelihood of referral. Conclusions Results indicate pediatricians are less likely to implement a "wait and see" approach with young children who stutter today than in the past. Unlike other common child onset diagnoses, however, parent report of atypical behavior does not yield pediatrician referral to a specialist. Future education and advocacy efforts directed toward pediatricians should emphasize inclusion of factors other than direct observation of stuttering behavior that may warrant referral (e.g., parent report).