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Ann Work Expo Health.2020 Jun;wxaa054. doi: 10.1093/annweh/wxaa054.Epub 2020-06-03.

ネパールの農民労働者の間で安全な農薬使用慣行を促進するための教育的介入を試験的に実施

Pilot Educational Intervention to Promote Safe Pesticide Use Practices Among Farmworkers in Nepal.

  • Pramesh Koju
  • Prabin R Shakya
  • Archana Shrestha
  • Biraj M Karmacharya
  • Sudip Shrestha
  • Lindsay M Jaacks
PMID: 32491155 DOI: 10.1093/annweh/wxaa054.

抄録

目的:

ネパールの農家労働者の間では、農薬の誤用が日常的に行われている。この問題に対処するため、我々はネパールのカヴレ地区で試験的な教育的介入(3日間で3つのモジュールを実施し、それぞれ約3時間)を実施した。モジュールには以下の内容が含まれています。モジュールには、(i) 農薬の健康と環境への影響、(ii) 個人用保護具の使用、(iii) ラベルリテラシーと農薬曝露に影響を与える行動要因が含まれています。さらに、各モジュールの重要なメッセージが書かれたポスターを10枚、地域社会の至る所に掲示した。

OBJECTIVES: The misuse of pesticides among farmworkers in Nepal is commonplace. To address this, we implemented a pilot educational intervention (three modules delivered over 3 days and lasting approximately 3 h each) in Kavre District of Nepal. Modules included: (i) health and environmental effects of pesticides, (ii) use of personal protective equipment, and (iii) label literacy and behavioral factors that influence pesticide exposure. In addition, 10 posters with key messages from each of the modules were hung throughout communities.

方法:

ベースライン時(n = 106)と 1 年後(n = 98)の農業従事者の横断的な便宜的サンプルに調査を実施した。ベースラインとエンドラインにおける農薬に関する慣行を多変量ロジスティック回帰を用いて比較し、サンプル間の人口統計学的および社会経済的特性の違いを調整した。

METHODS: Surveys were administered to cross-sectional convenience samples of farmworkers at baseline (n = 106) and 1 year later (n = 98). Practices relating to pesticides at baseline and endline were compared using multivariable logistic regression to adjust for differences in demographic and socioeconomic characteristics between the samples.

結果:

ベースラインサンプルと比較して、エンドラインサンプルの農家労働者は、使用する農薬の量に関する情報を専門家や農薬ラベルから得ている(個人的な判断ではなく)、農薬を混合する際に手袋を着用している、畑で作業する際に長靴を履いている、農薬を扱った後に入浴や手足の洗浄などの個人的な衛生習慣を用いている、農薬を扱った後に着替えている、散布前に風向きを確認している、散布後に立ち入る時間を長くしている、などの報告をする傾向が有意に高かった。

RESULTS: Compared with the baseline sample, farmworkers in the endline sample were significantly more likely to report: getting information regarding the amount of pesticides to use from experts or pesticide labels (versus personal judgment); wearing gloves while mixing pesticides; wearing boots while working in the field; using personal hygiene practices after handling pesticides such as bathing or washing hands and feet; changing clothes after handling pesticides; checking the wind direction before spraying; and delaying entry for a longer period of time after spraying.

結論:

これらの結果は、簡単な教育的介入がネパールの農民労働者の間で農薬の取り扱い慣行を改善できることを示唆している。今後の研究では、このような介入が農薬曝露レベルと健康アウトカムに与える影響、およびこれらのプログラムを全国的にスケールアップする可能性を調査すべきである。

CONCLUSIONS: These results suggest that a simple educational intervention can improve pesticide handling practices among farmworkers in Nepal. Future research should explore the impact of such interventions on pesticide exposure levels and health outcomes, and the potential to scale up these programs nationally.

© The Author(s) 2020. Published by Oxford University Press on behalf of the British Occupational Hygiene Society.