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ノルウェーの道路における若いドライバーが関与した重大な自動車衝突事故の発生件数(2013年~2016年スピード違反とドライバーの過失が主な課題となっている
Serious motor vehicle collisions involving young drivers on Norwegian roads 2013-2016: Speeding and driver-related errors are the main challenge.
PMID: 32496905 DOI: 10.1080/15389588.2020.1770237.
抄録
自動車衝突事故(MVC)は、世界中の若年成人の死亡および急性障害の主要な原因である。我々は、重度のMVCに関与した若年運転者を対象としたプロスペクティブ研究を実施し、運転者に関連した要因と衝突責任に重点を置いて、衝突に至るまでの重要な出来事を調査した。 ノルウェー南東部で、2013年から2016年の間に高エネルギーのMVCに巻き込まれ、即時入院を余儀なくされた25歳未満の若年運転者を対象とした研究が行われました。衝突調査員は24時間以内に自動車(MV)の外装と内装を評価し、衝突被害者、救急車隊員、目撃者のインタビュー、警察の報告書、医療記録から補足的な情報を得た。3年間の調査期間中に145人の若年運転者が含まれていたが、これは、登録運転免許証を持つ運転者10万人当たり29人の発生率と推定された。92%(133/145人)がMVCを起こした犯人と考えられ、衝突前の重大な要因のうち、ドライバーに関係のないものはわずか2%であった。男性が74%(108/145)、MV(自動車)年齢の中央値は14歳、MVの86%(125/145)は乗用車であった。また、MVCは農村部の道路で多く発生していた(90%、130/145)。衝突事故の80%(106/133)では、スピード違反が主な素因となっていた。過度な速度での運転は、単車衝突事故(87%、74/85)、同乗者の存在(89%、56/63)と関連していた。非加害運転者と比較して、加害運転者は21歳未満の若年者が多く(66%対33%、p=0.031)、免許取得歴が2年未満(68%対20%、p=0.004)、飲酒または薬物使用の可能性が高い(27%対0%、p=0.039)。シートベルト着用率は全体で79%(114/145)であった。若年運転者が関与した傷害の原因となるMVCの大部分は、これらの運転者によって引き起こされたものである。これらの事故は、運転経験の少ない男性ドライバーが、田舎道で古い車を過剰な速度で運転しているのが特徴である。また、アルコールや薬物の影響下での運転も珍しくありません。これらの問題は、今後の予防対策の対象とすべきである。
Motor vehicle collisions (MVCs) are a leading cause of death and acute disability among young adults worldwide. We performed a prospective study of young drivers involved in severe MVCs, investigating the critical events leading up to a collision with an emphasis on driver-related factors and collision culpability. A study was conducted in southeastern Norway of all drivers younger than 25 years who were involved in high-energy MVCs resulting in immediate hospitalization during 2013-2016. Collision investigators evaluated the exterior and interior of the motor vehicle (MV) within 24 h. Complementary information was obtained from interviews of collision victims, ambulance personnel and witnesses, from police reports, and medical records. There were 145 young drivers included during a 3-year study period, representing an estimated incidence of 29 per 100,000 drivers with registered driving licenses. Ninety-two percent (133/145) were considered culpable of initiating the MVC, and only 2% of the critical factors preceding the collision were not related to the driver. There were 74% (108/145) males, the median MV (motor vehicle) age age was 14 years, and 86% (125/145) of the MVs were passenger cars. The MVCs predominantly occurred on rural roads (90%, 130/145). Among the culpable drivers, speeding behavior was the main predisposing factor in 80% (106/133) of the collisions. Driving at excessive speed was associated with single-vehicle collisions (87%, 74/85) and the presence of passengers (89%, 56/63). Compared to nonculpable drivers, culpable drivers were more often younger than 21years (66% vs 33%, p = 0.031), had obtained their license less than 2 years previously (68% vs 20%, p = 0.004), and were more likely to have been drinking or using drugs (27% vs 0%, p = 0.039). The overall rate of seatbelt use was 79% (114/145). The vast majority of injury-causing MVCs involving young drivers are initiated by those drivers. These incidents are characterized by male drivers with little driving experience who are operating old cars on rural roads at excessive speeds. Driving under the influence of alcohol or drugs is also not uncommon. These issues should be targeted in future preventive measures.