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BMC Public Health.2020 Jun;20(1):873. 10.1186/s12889-020-09006-8. doi: 10.1186/s12889-020-09006-8.Epub 2020-06-05.

イランにおける抗菌薬耐性の制御:国際的要因の役割

Control of antimicrobial resistance in Iran: the role of international factors.

  • Mojtaba Mehtarpour
  • Amirhossein Takian
  • Babak Eshrati
  • Ebrahim Jaafaripooyan
PMID: 32503497 PMCID: PMC7275379. DOI: 10.1186/s12889-020-09006-8.

抄録

背景:

現在、抗菌薬耐性(AMR)は世界各国に様々な課題をもたらしています。そのため、WHOは国際的なパートナーシップを重視し、各国がAMR対策のための政策指針や戦略的枠組みを構築することに力を入れている。そこで本研究では、イランにおけるAMR管理の背景にある国際的な要因を詳細に検討することを目的とした。

BACKGROUND: Antimicrobial resistance (AMR) is currently causing various challenges for all countries around the world. Accordingly, the WHO is placing a great emphasis on the global partnership and allinaces to drive countries towards developing policy guidances and a strategic framework for AMR contatiment. This study thus seeks to elaborate on the international factors underlying AMR management in Iran.

方法:

2018年11月から2019年7月の間に、保健省(n=14)、イランの獣医組織(n=4)、全国の専門家協会(n=3)、研究者(n=3)の管理者との半構造化インタビューを実施しました。参加者は、意図的なスノーボールサンプリングを用いて選出した。インタビューは記録され、口頭で書き起こされ、その後、MAXQDAソフトウェア(V.18)を使用してコード化され、テーマ別に分析され、報告された。

METHODS: Semi-structured interviews were conducted with managers from the Ministry of health (n = 14), Iran veterinary organization (n = 4), the national professional associations (n = 3) and researchers (n = 3), between November 2018 and July 2019. Participants were selected using purposeful and snowball sampling. Interviews were recorded and transcribed verbatim and were subsequently coded and analyzed thematically using MAXQDA software (V.18) and reported.

結果:

国内でのAMR管理に関連して、国際的に有効な要因と素因となる要因が特定されました。実現要因としては、知識の移転、政策アジェンダ設定の円滑化、策定・実施プロセス、AMRモニタリングなどが挙げられた。要因としては、感染症患者の移動、近隣諸国からの医薬品や家畜の密輸、制裁措置などが挙げられました。

RESULTS: International enabling and predisposing factors were identified in relation to the AMR control in the country. Enabling factors included knowledge transfer, facilitation in policy agenda setting, formulation and implementaion process, and AMR monitoring. Predisposing factors, alternatively, encompassed the migration of infectious patients, trafficking of medicine and livestock from neighboring countries, and the imposed sanctions.

結論:

今日、AMRは世界的な課題として認識されており、効果的に対処するためには、これまで以上に国際的なコンセンサスが必要とされています。このような調和は、各国の努力を過小評価するものではなく、技術的・財政的支援などを通じて努力を強化する必要があります。政策立案者は、世界的な条約を強化し、制裁としての障壁を取り除き、AMR対策への悪影響を軽減するために、保健外交など、利用可能なあらゆる政治的・法的手段を用いて人道的なルートを確立することが提案されています。

CONCLUSION: Nowadays, AMR is taken cognizance of as a global challenge, thus to be addressed effectively, needs an international consensus more than ever. This harmony would not certainly underrate national efforts, but instead, is needed to reinforce such efforts through e.g. technical and financial assistance. It is suggested for policymakers to use all available political and legal means such as health diplomacy to establish humanitarian channels in order to enhance global convention and remove possible barriers as the sanctions and reduce their adverse consequences for AMR control.