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クラシック歌唱における「頭部共鳴振動」と「インポスト」の経鼻内視鏡的研究
A Nasoendoscopic Study of "Head Resonance" and "Imposto" in Classical Singing.
PMID: 32513553 DOI: 10.1016/j.jvoice.2020.04.013.
抄録
背景:
クラシックの歌唱教育には、正確な定義がなく、音響的・生理学的な関連性が不明な概念が多く用いられている。本研究では、"ヘッドレゾナンス"と"インポスト"という概念に焦点を当てています。歌のガイドブックでは、ヘッドレゾナンスは顔や頭の振動感覚を引き起こすと説明され、聴覚的には特に高音域に顕著な明るい色と説明されています。"インポスト"は、鼻の橋の上や上の"空気の流れ"や"交感神経の共鳴振動"の感覚と関連しており、"上気道の閉鎖機構"(鼻筋の活性化)を利用して追求されてきました。
BACKGROUND: Classical singing pedagogy uses many concepts which lack precise definition and whose acoustic and physiologic correlates are unclear. This study focuses on the concepts "head resonance" and "imposto." In singing guidebooks, head resonance has been described as causing vibratory sensations on the face and head, auditively it has been described as a bright color especially predominating in the higher pitch range. "Imposto" has been related to the sensation of "air flow" or "sympathetic resonance vibrations" on or over the upper bridge of nose, and it also has been pursued using a "closing mechanism of the upper respiratory track" (activation of nasalis muscle).
研究デザイン:
実験的な横断的研究。
STUDY DESIGN: Experimental cross-sectional study.
方法:
5名の被験者(クラシック歌手3名、アマチュア歌手1名、非歌手1名)を対象に、フォネーション時の経鼻内視鏡検査を行った。歌い手は、3つの方法で自分で選んだ1つの快適な音程で[i:]を歌うように指示された。(1)ヘッドレゾナンスなし、(2)ヘッドレゾナンスあり、(3)インポスト(鼻筋を利用した)の3つの方法で、[i:]を歌うように指示した。ノンシンガーは、フォネーションなしで、最初は普通に吸った後に息を止めているだけで、その後インポストを出しながら調査した。ファイバースコープ画像上で以下のような測定を行った。(1)軟口蓋の高さ、(2)咽頭下咽頭の面積、(3)毛口蓋管入口の面積。
METHOD: Five subjects (three classical singers, one amateur singer, and a nonsinger) were investigated with nasofiberoscopy during phonation. The singers were instructed to sing [i:] on one comfortable self-chosen pitch in three ways: (1) without head resonance, (2) with head resonance, and (3) using imposto (exploiting the nasalis muscle). The nonsinger was investigated without phonation, while just holding his breath after inhalation first normally and then while producing imposto. The following measurements were made on the fiberoscopic images: (1) height of soft palate, (2) area of the hypopharynx, (3) area of the epilaryngeal tube inlet.
結果:
歌い手はヘッドレゾナンス時に軟口蓋を上げて咽頭上咽頭入口を狭くし、インポスト時にはさらに狭くした。咽頭と咽頭上咽頭の比率は増加した。非歌手では、鼻孔を収縮させたときに同様の毛尖上咽頭管入口の狭窄が観察された。この結果は、ヘッドレゾナンスとインポストの両方が咽頭空間と毛根管の制御に関連しており、鼻筋が毛根管の幅を調節するための補助として使用される可能性があることを示唆しており、それによって声源-声源線相互作用が改善されます。
RESULTS: The singers raised the soft palate and narrowed the epilaryngeal inlet during head resonance and even more during imposto. The pharynx to epilarynx ratio increased. Similar narrowing of the epilaryngeal tube inlet was observed in the nonsinger when constricting the nasalis, CONCLUSIONS: The results suggest that both the head resonance and imposto are related to control of the pharyngeal space and epilaryngeal tube, and that the nasal muscles may be used as an aid in regulating the epilaryngeal tube width, which in turn, improves the voice-source -tract interaction.
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