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COVID-19.コンプレックスとブラックスワン
COVID-19: Complexity and the Black Swan.
PMID: 32525362 DOI: 10.1037/fsh0000486.
抄録
これまでのプレジデントコラム(Valeras, 2019a, 2019b)では、システムが現状維持ではなく、異なる形で出現するようにナッジするためには、継続的かつ反復的に変化することの価値という観点から、複雑性と複雑な適応システムの特性について論じてきた。COVID-19は、ナッジではなく、潮の波である。複雑さの科学と関わり、理解することで、私たちはヘルスケアシステムの内部ルールを検証し、現状を体系的かつ意図的に混乱させることができるエージェントとしての私たち自身の役割を認識することができます。人、企業、学界、政府の間に存在するヘルスケアの中での絡み合い、相互依存の複雑な関係は、急速で劇的な変化からシステムを緩衝している。COVID-19は、しかし、迅速に、以前の状態でシステムを維持しているルールの多くを破壊した。この突然の劇的なシステムの変化をブラック・スワンと表現する人もいるだろう。本コラムでは、このパンデミックとの関連で、ブラック・スワンの役割を考察してみたい。黒鳥とは、2世紀にローマの詩人ユヴェナルが、ラテン語で「黒鳥のように珍しい鳥」を意味する「黒鳥」と表現した造語である(Taleb, 2007, p. xxxi)。この時点では、白鳥の歴史的記録はすべて白鳥であったため、黒鳥への言及は不可能性の表明として意味されていた。1697年、オランダの探検家が西オーストラリアの野生に生息する黒鳥を発見し(Taleb, 2007, p. xxi)、黒鳥は、意外な出来事や大きな意味合いを持ち、後知恵でしか理解できないことが多い出来事のメタファーとなった。このブラックスワンの理論は、ナッシム・ニコラス・タレブ(Nassim Nicholas Taleb)が著書(Taleb, 2001)や(Taleb, 2007)の中でさらに明確にしている。PsycInfo Database Record (c) 2020 APA, all rights reserved)。
In previous President's Columns (Valeras, 2019a, 2019b), the properties of complexity and complex adaptive systems have been discussed, in terms of the value of continual and iterative change, in order to nudge a system to emerge differently, rather than maintain the status quo. COVID-19 is not a nudge; it is a tidal wave. Engaging with and understanding complexity science allows us to examine the internal rules of our health care system and recognize our own role as agents that can systematically and deliberately disrupt the status quo. The intertwined and interdependent complex relationships that exist in health care between persons, business, academia, and government buffer the system from rapid and drastic change. COVID-19, however, swiftly disrupted many of the rules keeping the system in its previous state. Some would describe this sudden and dramatic systems change as a Black Swan. This column will examine the role of the Black Swan, as it relates to this pandemic. The Black Swan is a term coined in the 2nd century by Roman poet Juvenal's description of something being , Latin for "a bird as rare as the black swan" (Taleb, 2007, p. xxxi). At this time, reference to a black swan was meant as a statement of impossibility, because all historical records of swans had been white. In 1697, Dutch explorers discovered black swans living in the wild in Western Australia (Taleb, 2007, p. xxi), and the black swan became a metaphor for events that come as a surprise, have major implications, and can often be understood only with the benefit of hindsight. This theory of the black swan was further articulated by Nassim Nicholas Taleb in his books (Taleb, 2001) and (Taleb, 2007). (PsycInfo Database Record (c) 2020 APA, all rights reserved).