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ナイジェリア・ニジェールデルタ地域アラオジ・アバ及びエレカヒア・ポート・ハーコートにおける自動車機械工場の活動が及ぼす地球環境影響の評価
Assessment of the geo-environmental effects of activities of auto-mechanic workships at Alaoji Aba and Elekahia Port Harcourt, Niger Delta, Nigeria.
PMID: 32544983 DOI: 10.5620/eaht.2020005.
抄録
ナイジェリア南部ニジェールデルタ地域のアラオジ・アバとエレカヒア・ポート・ハーコートでは、機械村(MV)内での人為的活動に起因する土壌汚染の程度を明らかにすることを主な目的として、機械工場の活動に関する地球環境評価を実施した。調査地域の土壌サンプルの地球化学分析の結果、微量金属の濃度は、クロム(Cr)では1mg/kg未満から鉛(Pb)では1,925mg/kgまでの範囲であった。多環芳香族炭化水素(PAH)と全石油系炭化水素(TPH)の土壌分析では、それぞれ0.02~1.80mg/kg、1.00~38,327mg/kgの範囲の濃度が検出された。アラオジ・アバのMVでは、エレカヒア・ポートハルコートのMV及び対照地と比較して、重金属及びTPHの濃度が上昇していた。これらは、30年以上前からこの地域にこれらの自動車機械が存在していたことによる汚染に起因していると考えられる。いくつかのサンプルポイントで記録された鉛とカドミウムの濃度は、USEPA(米国環境保護庁)と国家環境基準・規制施行庁(NESREA)の許容限界を超えていました。PAH分析の結果、ナフタレン、フェナントレン、ピレン、フルオレン、ベンゾ(a)アントラセン、アセナフテン、メチルナフタレンが検出された。リスク評価の結果、カドミウムと鉛の地中蓄積量は有意であり、重篤な汚染を示唆していた。また、MV中の重金属の単項リスク因子はCd>Pb>Crの順であり、潜在的な生態学的リスク指標分析では、対象地域及び周辺環境に対する非常に高いリスク,かなりのリスク及び中程度のリスクを示す値が示された。これらの結果は、アラオジ・アバとエレカヒア・ポートハーコートの整備工場を代表するMVの土壌が、鉛とカドミウムのレベルが上昇しているため、汚染の懸念があると考えられることを示唆している。それゆえ、調査地域の自動車整備士の活動を定期的に監視する必要性がある。
Geo-environmental assessment of activities of auto-mechanics at Alaoji Aba and Elekahia Port Harcourt, both in the Niger Delta region, Southern Nigeria were carried out with the main objective of determining the extent of soil contamination arising from anthropogenic activities within mechanic villages (MVs). Geochemical analysis of soil samples from the study area revealed that the concentrations of the trace metals ranged from <1 mg/kg for chromium (Cr) to 1,925 mg/kg for the lead (Pb). Soil analysis for polycyclic aromatic hydrocarbon (PAH) and total petroleum hydrocarbon (TPH) across the area revealed concentrations ranging from <0.02 to 1.80 mg/Kg and from <1.00 to 38,327 mg/kg respectively. Elevated levels of the heavy metals and TPH were observed at MV in Alaoji Aba when compared to MV in Elekahia Port Harcourt, and the control sites. These could be attributed to contamination due to the presence of these auto-mechanics in the area for over thirty years. The concentration of Pb and Cd recorded in some sample points were above USEPA (United State Environmental Protection Agency) and the National Environmental Standards and Regulations Enforcement Agency (NESREA) permissible limits. Results of PAH analysis showed the presence of naphthalene, phenanthrene, pyrene, fluorene, benzo(a)anthracene, acenaphthene, methylnaphthalene. Risk assessment analysis showed significant geo-accumulation values for Cd and Pb indicating heavy contamination. The monomial risk factor of the heavy metals in the MVs are in the order Cd>Pb>Cr, while potential ecological risk index analysis showed values indicating very high risk, considerable risk and a moderate risk to the area under study as well as the surrounding environment. These results suggest that the soils from the MVs which represent the mechanic workshops at Alaoji Aba and Elekahia Port Harcourt are considered to be of pollution concern due to elevated Pb and Cd levels. Hence, there is a serious need to regularly monitor the activities of auto-mechanics in the study area.