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ADHDを持つ子供たちの行動を変調するエピスタティック相互作用によって。薬物力学的行動アプローチ
by Epistatic Interaction in Modulating Behaviors in Children with ADHD: A Pharmaco-Dynamic Behavioral Approach.
PMID: 32564645 DOI: 10.1177/1087054720934191.
抄録
目的:
2つのドーパミン関連遺伝子における2つの機能的変異(と)がADHD関連行動に及ぼす共同効果を3つの実験条件(EC)で検討した。
OBJECTIVE: Examining the joint effect of two functional variants in two dopamine-related genes ( and ) on ADHD-relevant behaviors under three experimental conditions (EC).
方法:
ADHDを持つ362人の子供たちを、ベースライン評価の1週間の間に保護者と教師によって評価され、その後、二重盲検クロスオーバーデザインでMPHとプラセボを1週間投与した。
METHOD: 362 children with ADHD were assessed by parents and teachers during a week of baseline evaluation, followed by 1 week of MPH and placebo, administered in a double-blind crossover design.
結果:
Conners'-Teachersのスコアには、統計的に有意な3-way(-EC別; = 0.004)と2-way相互作用(EC別; = 0.002)が観察されました。Met/Met遺伝子型の子どもは、他の遺伝子型群と比較して、ベースライン時およびプラセボ投与時のスコアが低かった。さらに、遺伝子型に応じて層別化することで、遺伝子型の統計的に有意で生物学的に意味のある効果を検出することができた。
RESULTS: Statistically significant 3-way (-by--by-EC; = .004) and 2-way interactions ( by EC; = .002) were observed on Conners'-Teachers scores. Children with the Met/Met genotype had lower scores at baseline and on placebo compared to the other genotype groups. Furthermore, stratifying the children according to their genotypes helped to detect statistically significant and biologically meaningful effects of genotype.
結論:
これらの知見は、遺伝子変異が一緒に ADHD の症状と遺伝子間相互作用を介して治療への応答に役割を果たす可能性があることを示唆しています。
CONCLUSIONS: These findings suggest that and genetic variants may together play a role in ADHD symptomatology and response to treatment through gene-gene interaction.