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映画と心理療法における存在感の実現
Achieving presence in film and psychotherapy.
PMID: 32567683 DOI: 10.1002/jclp.23004.
抄録
映画製作者は、観客に存在感を与えるために、時間と空間の両方で静止した映像を操作する方法を学ばなければなりませんでした。映画編集者は、観客の注意を引きつけ、サスペンス、混乱、興奮といった様々な感情を呼び起こすために、ショットの長さの重要性に気付いた。映画監督は、主観的なカメラアングルと客観的なカメラアングルによって、観客を何もない空間や人物の内側に位置づけることで、目撃するという体験を形作っています。映画編集者や撮影監督の道具を使わずに、クライエントのために「存在」しようとする心理セラピストにとって、「存在」を実現することは非常に困難なことです。心理療法士は「うーん」とか「うなずく」とかで自分の存在を絶えずマークし、その場を離れて何を言うかを考えたり準備したりしますが、あたかもそれをしたかのように見せることはありません。主体と対象の関係を安定させる映画とは異なり、心理療法は対人関係の不安定なダンスを受け入れる。それでも結局のところ、良い映画と良い心理療法のセッションは、臨場感の壁を乗り越えて、意識のコロケーション状態で私たちを結びつけることができるのです。
Film-makers have had to learn how to manipulate static images in both time and space to create an illusion of presence for their audiences. Film editors have discovered the importance of shot length in keeping audiences' attention and evoking various emotions of suspense, confusion, and excitement. Cinematographers shape the experience of witnessing through subjective and objective camera angles, positioning the audience in empty space or inside a character. For psychotherapists who attempt to "be present" for their clients, without the tools of the film editor or cinematographer, achieving presence can be quite an undertaking. Psychotherapists continuously mark their presence with "mm-hmms" or nods, and they depart the moment to think about and prepare what they will say, without appearing as if they have done so. Unlike film, which stabilizes the relationship between subject and object, psychotherapy embraces the unstable dance of the interpersonal encounter. Nevertheless, in the end, a good film and a good psychotherapy session are able to overcome the barriers to presence and bring us together in a colocated state of consciousness.
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