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オーストラリアにおける高齢者の運転障害を識別するための簡易スクリーニング・ツールの検証
Validation of Brief Screening Tools to Identify Impaired Driving Among Older Adults in Australia.
PMID: 32585021 PMCID: PMC7301240. DOI: 10.1001/jamanetworkopen.2020.8263.
抄録
重要性:
安全でない運転者である可能性のある高齢者を特定するために、エビデンスに基づいた評価を開発することが急務となっている。
Importance: There is an urgent need to develop evidence-based assessments to identify older individuals who may be unsafe drivers.
目的:
路上運転能力を予測するための8つの路外ブリーフスクリーニングテストを検証し、これらのどの組み合わせが路上運転試験に合格しない高齢者を最もよく予測できるかを特定すること。
Objective: To validate 8 off-road brief screening tests to predict on-road driving ability and to identify which combination of these provides the best prediction of older adults who will not pass an on-road driving test.
デザイン、設定、および参加者:
本予後調査は、スクリーニング検査の基準基準となる路上走行試験を用いて、2013年10月31日から2017年5月10日までの間に実施し、2019年8月1日から2020年4月2日までの間に分析を行った。高齢ドライバーのボランティアサンプルは、オーストラリアのキャンベラとブリスベンにあるコミュニティ広告、リハビリテーションおよびドライバーアセスメントクリニック、検眼クリニックから募集した。
Design, Setting, and Participants: This prognostic study was conducted between October 31, 2013, and May 10, 2017, using the criterion standard for screening tests, an on-road driving test, with analysis conducted from August 1, 2019, to April 2, 2020. A volunteer sample of older drivers was recruited from community advertisements, rehabilitation and driver assessment clinics, and an optometry clinic in Canberra and Brisbane, Australia.
エクスポージャー:
有用視野、DriveSafe/DriveAware、Multi-Dバッテリー、トレイルB、迷路テスト、ハザード知覚テスト、DriveSafe交差点テスト、および14項目の道路法テストを含むオフロードドライバーのスクリーニング尺度。
Exposures: Off-road driver screening measures, including the Useful Field of View, DriveSafe/DriveAware, Multi-D battery, Trails B, Maze test, Hazard Perception Test, DriveSafe Intersection test, and 14-item Road Law test.
主な成果と対策:
運転指導員と作業療法士が行う50分間の標準化された路上走行評価では、参加者の臨床診断と路外走行テストの成績を考慮して安全でないとの分類がなされました。
Main Outcomes and Measures: Classification as unsafe on a standardized 50-minute on-road driving assessment administered by a driving instructor and an occupational therapist masked to the participant's clinical diagnosis and off-road test performance.
結果:
63~94歳(平均[SD]年齢、74.7[6.2歳]、男性350[62.5%])の合計560人のドライバーが評価された。ロジスティック回帰および受信機操作特性分析により、Multi-D、有用視野検査、および危険察知検査からなる多変量モデルの曲線下面積が最も大きく、安全でない運転者を予測するための曲線下面積は0.89(95%CI、0.85-0.94)、感度は80.4%、特異度は84.1%であったことが示された。Multi-Dバッテリーは最も正確な個人評価であり、曲線下面積は0.85(95%CI、0.79-0.90)、感度は77.1%、特異度は82.1%であった。多変量モデルでは、認知障害者群では感度83.3%、特異度91.8%、視覚障害者群では感度87.5%、特異度70.8%であった。
Results: A total of 560 drivers aged 63 to 94 years (mean [SD] age, 74.7 [6.2] years]; 350 [62.5%] men) were assessed. Logistic regression and receiver operating characteristic analyses indicated the area under the curve was largest for a multivariate model comprising the Multi-D, Useful Field of View, and Hazard Perception Test, with an area under the curve of 0.89 (95% CI, 0.85-0.94), sensitivity of 80.4%, and specificity of 84.1% for predicting unsafe drivers. The Multi-D battery was the most accurate individual assessment and had an area under the curve of 0.85 (95% CI, 0.79-0.90), sensitivity of 77.1%, and specificity of 82.1%. The multivariate model had sensitivity of 83.3% and specificity of 91.8% in the cognitively impaired group and sensitivity of 87.5% and specificity of 70.8% in the visually impaired group.
結論と関連性:
これらの知見は、路上走行スクリーニングテストにより、路上走行テストに不合格となる可能性の高い高齢ドライバーを確実に特定できることを示唆している。これらの対策を実施することで、高齢運転者の免許管理のための資源をより適切に配分し、このグループの傷害予防戦略を支援することが可能になる。
Conclusions and Relevance: These findings suggest that off-road screening tests can reliably identify older drivers with a strong probability of failing an on-road driving test. Implementation of these measures could enable better targeting of resources for managing older driver licensing and support injury prevention strategies in this group.