あなたは歯科・医療関係者ですか?

WHITE CROSSは、歯科・医療現場で働く方を対象に、良質な歯科医療情報の提供を目的とした会員制サイトです。

日本語AIでPubMedを検索

日本語AIでPubMedを検索

PubMedの提供する医学論文データベースを日本語で検索できます。AI(Deep Learning)を活用した機械翻訳エンジンにより、精度高く日本語へ翻訳された論文をご参照いただけます。
Tokai J. Exp. Clin. Med..2020 Jul;45(2):63-68. Epub 2020-07-20.

"漢方ソムリエ実践"漢方のアクティブラーニングプログラムの試み

"Kampo-sommelier Practice": A Trial for an Active Learning Program in Kampo (Japanese Traditional) Medicine.

  • Takaaki Kinoue
  • Makoto Arai
  • Yoshinobu Nakada
  • Kagemasa Kajiwara
PMID: 32602103

抄録

目的:

本研究は、漢方製剤に使用される生薬に関するアクティブラーニングプログラム「漢方ソムリエ実践」の有効性を評価することを目的とした。

OBJECTIVE: This study aimed to assess the effectiveness of Kampo-sommelier practice, an active learning program on crude drugs used in Kampo formulations.

方法:

参加者は2017年現在の東海大学医学部4年生。18名の小チームが20分間の漢方ソムリエ実践会に参加し、10種類の生薬(甘草、シナモン、生姜など)を原薬、切薬、粉薬の3つの形態で提供してもらい、目視をしながら実践しました。各チームには、記述された特徴を参考にして、各生薬を形態、香り、風味、色で区別してもらいました。薬物の名前と説明文を一致させる能力は、1ヶ月後の参加者で評価され、また、前教育を受けていない人間科学「A」と医学「B」の学生と、専門教育を受けている薬学「C」の学生でも評価されました。

METHODS: The participants were fourth-year Tokai University School of Medicine students as of 2017. Eighteen small teams attended a 20-minute Kampo-sommelier practice session and were provided 10 kinds of crude drugs (Licorice, Cinnamon, Ginger, etc.) in three forms, original, cut, and powdered, while blinded to the drugs. Each team was asked to distinguish each drug in terms of form, scent, flavor, and color with reference to described characteristics. The ability to match the names of the drugs with their descriptions was assessed in the participants one month later, and also in human science "A" and medicine "B" students, without prior education, and pharmacy "C" students, with professional education.

結果:

117名の参加者の平均スコアは10点中6.2±2.4点(平均±S.D.)で、「A」97名の3.4±1.8点、「B」85名の3.1±2.4点よりも有意に高く、「C」135名の8.4±2.1点よりも低かった(いずれもp<0.05)。

RESULTS: The 117 participants received an average score of 6.2 ± 2.4 (mean ± S.D.) out of 10, which was significantly higher than 3.4 ± 1.8 in 97 "A" students and 3.1 ± 2.4 in 85 "B" students and lower than 8.4 ± 2.1 in 135 "C" students (p < 0.05 for all).

結論:

このチームベースの学習アプローチの有効性は、参加者の得点が有意に高かったことから示唆される。

CONCLUSIONS: The effectiveness of this team-based learning approach is suggested by the significantly higher scores of the participants.