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日本語AIでPubMedを検索

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Clin Cosmet Investig Dermatol.2020;13:405-414. 256302. doi: 10.2147/CCID.S256302.Epub 2020-06-16.

アラブ首長国連邦の地域薬剤師によるイソトレチノインカプセル製剤の適切なカウンセリングと調剤.模擬患者調査

Proper Counseling and Dispensing of Isotretinoin Capsule Products by Community Pharmacists in UAE: A Simulated Patient Study.

  • Zainab A Rashid
  • Moawia M Al-Tabakha
  • Muaed Jamal Alomar
PMID: 32606878 PMCID: PMC7305830. DOI: 10.2147/CCID.S256302.

抄録

目的:

イソトレチノインを安全に使用するための患者の適格性に関する薬剤師の評価と薬剤師のカウンセリングの質を評価する。

Purpose: To evaluate the pharmacist's assessment of patient eligibility for safe use of isotretinoin and the quality of pharmacist's counseling.

対象患者と方法:

この横断的研究では、訓練を受けた25歳の女性研究者が患者役を演じ、地域の薬局を訪問してイソトレチノインカプセルを管理処方箋で依頼するという、秘密の模擬患者(SP)法を用いた。データ用紙を用いて、各薬局訪問後に病歴/家族歴を尋ね、最も一般的な副作用、適切な使用方法、服薬アドヒアランスの重要性についての包括的なカウンセリングを行い、情報を収集した。カウンセリングを開始しなかった薬剤師には、SPの指示があった。

Patients and Methods: A covert simulated patient (SP) methodology was used in which a trained female researcher, who was 25 years old, played the patient's role through this cross-sectional study by visiting community pharmacies and requesting isotretinoin capsules through a controlled prescription. A data form was used to collect the information following each pharmacy visit by asking about medical/family history and providing comprehensive counseling about the most common adverse effects, proper use instructions, and the importance of adherence to medication. The pharmacists, who did not initiate counseling, were prompted by the SP.

評価結果:

参加に同意した400薬局の薬剤師をSPが訪問した。イソトレチノインを使用する患者の適格性について、包括的なカウンセリングを含めた完全なアセスメントを行った薬剤師はわずか7名(2%)であった。ほとんどの薬剤師(84%)が総合評価で示されるように、不完全な評価を行っていた。患者の適格性を評価するための6つの重要な質問をした薬剤師はわずか11名(3%)であった。また、予想される副作用について完全なカウンセリングを行った薬剤師はわずか6名(2%)であった。最も頻繁に提供された副作用は、皮膚の乾燥、特に唇の乾燥(71.8%)であった。108人(27%)の薬剤師のうち、少数派の薬剤師がイソトレチノイン治療中の避妊の重要性について教育を行った。完全なレベルのカウンセリングは、125人(31.3%)の薬剤師によって、SPが治療中に受ける必要がある臨床検査に関して提供された。女性薬剤師は妊娠検査に関するカウンセリングを提供する可能性が高かった(平均=134、=0.001)。

Results: The pharmacists in 400 pharmacies who agreed to participate were visited by the SP. Only 7 (2%) pharmacists provided a complete assessment of patient eligibility for using isotretinoin with comprehensive counseling. Most of the pharmacists (84%) provided incomplete assessment as indicated by the overall score. Only 11 (3%) pharmacists asked the six crucial questions for the assessment of patient eligibility. On prompting, only 6 (2%) pharmacists provided complete counseling about the expected adverse effects. The most frequently provided adverse effect was dry skin, specifically dry lips (71.8%). A minority of 108 (27%) pharmacists provided education about the importance of using contraception during isotretinoin therapy. A complete level of counseling was provided by 125 (31.3%) pharmacists regarding the lab tests that the SP needs to undergo during therapy. Female pharmacists were more likely to provide counseling about the pregnancy test (mean=134, =0.001).

結論:

地域薬剤師による教育的カウンセリングの不備により、患者のアセスメントのレベルの低さが明らかになった。アラブ首長国連邦の医薬品ケアサービスを向上させるためには、新たな戦略が必要である。

Conclusion: Suboptimal level of the patient's assessment was revealed with poor educational counseling by the community pharmacists. New strategies are needed to improve pharmaceutical care services in the UAE.

© 2020 Rashid et al.