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日本語AIでPubMedを検索

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J Intellect Disabil Res.2020 Aug;64(8):629-643. doi: 10.1111/jir.12759.Epub 2020-06-30.

自閉症スペクトラム障害と知的障害を持つ子どもの機能と症状を改善するためのビデオモデリングを用いた親のトレーニングの有効性を検証するための無作為化臨床パイロット試験

A randomised clinical pilot trial to test the effectiveness of parent training with video modelling to improve functioning and symptoms in children with autism spectrum disorders and intellectual disability.

  • D Bordini
  • C S Paula
  • G R Cunha
  • S C Caetano
  • L F Bagaiolo
  • T C Ribeiro
  • M C C Martone
  • J Portolese
  • A C Moya
  • D Brunoni
  • C Bosa
  • H Brentani
  • H Cogo-Moreira
  • J de Jesus Mari
PMID: 32608096 DOI: 10.1111/jir.12759.

抄録

背景:

アイコンタクトや共同注意力の低下は、自閉症スペクトラム障害(ASD)の初期徴候であり、他の社会的コミュニケーション能力を開発するための重要な前提条件である。これらのスキルを向上させるためのエビデンスに基づいた技術を保護者に教えることは、ASDを持つ子どもの全体的な機能に影響を与えることができる。我々は、ASDと知的障害(ID)を持つ子供の知的指数(IQ)、社会的およびコミュニケーション機能を改善し、症状を最小限に抑えるためにビデオモデリングを使用したグループ親トレーニング介入を実施することの影響を分析することを目的としました。

BACKGROUND: Poor eye contact and joint attention are early signs of autism spectrum disorder (ASD) and important prerequisites for developing other socio-communicative skills. Teaching parents evidence-based techniques to improve these skills can impact the overall functioning of children with ASD. We aimed to analyse the impact of conducting a group parent-training intervention with video modelling to improve the intelligent quotient (IQ), social and communication functioning and to minimise symptoms in children with ASD and intellectual disability (ID).

方法:

研究デザイン。ビデオモデリングを用いた親のトレーニングの多施設、単盲検、無作為化臨床パイロット試験が実施された。

METHODS: Study design: A multicentre, single-blinded, randomised clinical pilot trial of parent training using video modelling was conducted.

サンプル:

3~6歳、IQ50~70のASDの子供の親67名が無作為に割り付けられました:34名が介入群、33名が対照群に割り付けられました。介入プログラム。介入群は22回のセッションで親のトレーニングを受け、対照群は標準的なコミュニティ治療を受けた。

SAMPLE: Sixty-seven parents of children with ASD, aged between 3 and 6 years and with IQs between 50 and 70, were randomised: 34 to the intervention group and 33 to the control group. Intervention program: The intervention group received parent training over 22 sessions, and the control group received the standard community treatment.

楽器:

評価前と評価後(28週目)には、以下のものを使用した。自閉症診断面接、ヴィネランド適応行動尺度I、スナイダーズ・オーメン非言語知能テスト、自閉症行動チェックリスト、ハミルトンうつ病評価尺度。

INSTRUMENTS: Pre-evaluation and post-evaluation (week 28), the following were used: Autism Diagnostic Interview, Vineland Adaptive Behaviour Scale I, Snijders-Oomen Nonverbal Intelligence Test, Autism Behaviour Checklist and Hamilton Depression Rating Scale.

データ分析:

介入の効果を推定するために、intention to treatとcomplier-average causal effect(CACE)が用いられた。

DATA ANALYSIS: Intention to treat and complier-average causal effect (CACE) were used to estimate the effects of the intervention.

結果:

CACEのVineland標準化コミュニケーションスコアには統計学的に有意な改善が認められた(Cohenのd=0.260)。介入群では自閉症の症状(自閉症行動チェックリスト合計スコア)の非統計学的に有意な低下と非言語IQの有意な上昇が認められた。誤発見率補正を適用した後も、両パラダイムにおいてIQは統計的に有意なままであった。意図的治療パラダイムでのこの調整されたアウトカムの効果量は0.4に近く、アドヒアランス(CACE)を考慮した場合、効果量はより頑健であった(IQのCohen's d=0.433)。

RESULTS: There was a statistically significant improvement in the Vineland standardized communication scores in CACE (Cohen's d = 0.260). There was a non-statistically significant decrease in autism symptomatology (Autism Behaviour Checklist total scores) and a significant increase in the non-verbal IQ in the intervention group. After the false discovery rate correction was applied, IQ remained statistically significant under both paradigms. The effect size for this adjusted outcome under the intention-to-treat paradigm was close to 0.4, and when considering adherence (CACE), the effect sizes were more robust (IQ's Cohen's d = 0.433).

結論:

ビデオモデリングによる親のトレーニングは、特に専門家が不足している国では、ASDやIDを持つ子どもへのケアを改善するために有効な手法となります。

CONCLUSIONS: Parent training delivered by video modelling can be a useful technique for improving the care given to children with ASD and ID, particularly in countries that lack specialists.

© 2020 MENCAP and International Association of the Scientific Study of Intellectual and Developmental Disabilities and John Wiley & Sons Ltd.